L'ampliació del port de València costarà 542,69 milions i té un termini d'execució de vora cinc anys

L'actualització del projecte d'ampliació del port incrementa el pressupost previst i també el temps per a concloure aquesta infraestructura

Novetats sobre l'ampliació del Port de València

El projecte de la polèmica ampliació del port de València, fet públic aquest dijous, detalla que la infraestructura costarà 542.694.149,17 euros, xifra que suposa vora 85 milions més que el que estava previst per l'Autoritat Portuària de València el 2020 (458 milions). El port preveu un termini d'execució de vora cinc anys (58 mesos), període que també és superior al que es va estimar fa dos anys (44,5 mesos). En tot cas, no detalla una data d'inici de les obres.

El projecte ha provocat durant els últims mesos un fort desacord entre Compromís i el PSPV i socis de govern tant a l'Ajuntament de València com a la Generalitat. Va nàixer fa ja vint-i-dos anys, però ha estat bloquejat per diferents motius des del 2008. Malgrat les dificultats, va avançant i al mes de març el Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va "emetre un informe favorable" per a l’ampliació del port.

Altres detalls d'aquesta obra han anat canviant amb el pas dels anys. Així, per exemple, l'actualització del projecte d'ampliació del port implica haver de dragar més arena. Dels 19 milions de tones previstos inicialment es passa a 25,6 milions, és a dir, més de sis milions addicionals. Cal reomplir aquest immens rectangle que hui és mar per a guanyar 137 hectàrees de superfície per a contenidors. Els grans mercants podran atracar en una línia de quasi dos quilòmetres.

D'altra banda, l'antic far històric del port de València no es pot mantindre i, encara que es conservaran algunes peces com la torre o la llanterna, el que s'ha previst és fer una rèplica que s'instal·larà en un punt per determinar. La declaració d'impacte ambiental feta el 2007 no contemplava afeccions per a l'avifauna, però aquest últim projecte sí que constata que hi ha una espècie d'aus que nidifica a la zona de treball durant una part de l'any, fet que obligarà a adaptar-hi els treballs.

El port de València insisteix que s'han previst millores tant per a les platges com per a reduir les emissions de CO₂ i que l'impacte positiu en l'economia valenciana és innegable per la creació de 44.000 llocs de treball el 2023. 

Ribó defén que deu vetlar pels interessos de la ciutat

L'alcalde de València, Joan Ribó, ha reiterat la seua petició que l'ampliació necessita una nova declaració d'impacte ambiental perquè "les obres que es plantegen no es corresponen a les quals es va fer en el seu moment" . Ribó ha defés que la seua obligació és vetlar "pels interessos de la ciutat" i ha mencionat tres: l'afecció a les costes del sud i l'Albufera, la mobilitat en l'àrea metropolitana i a la ciutat de València, i l'impacte paisatgístic. "S'ha d'estudiar seriosament" ha reiterat. L'alcalde ha dit que aquest estudi correspon al Ministeri de Medi Ambient.

En un sentit semblant, la consellera de Transició Ecològica, Mireia Mollà, ha defensat que "encara no ha vist cap tècnic signar que l'ampliació nord del port de València no requerisca una DIA (declaració d'impacte ambiental)" i ha asseverat que "no creu" que l'informe de Ports de l'Estat done "llum verda" a l'obra.

Mollà, en declaracions en els corredors de les Corts, també ha expressat que espera que "s'aplique el principi de responsabilitat" i la qüestió no acabe en els tribunals.

Catalá aposta per anar "tots a l'una"

El PP també ha mostrat la seua opinió favorable a l'ampliació. La portaveu del PP a l'Ajuntament de València, María José Catalá, ha instat a "despolititzar" l'ampliació i ha instat a "anar tots a l'una" en aquesta actuació, pensant en el "benefici" de la capital valenciana i de la resta de la Comunitat Valenciana.

Catalá també ha assegurat que confia "totalment" en el criteri dels tècnics de l'APV i del Ministeri de Transició Ecològica en favor de la infraestructura. "No cal triar, podem anar cap a un progrés a la ciutat de València i de la Comunitat Valenciana i continuar liderant el transport de mercaderies a través del port" valencià, ha opinat.

També et pot interessar

stats