El govern espanyol no posa impediments a l'ampliació nord del port de València

Ports de l'Estat emet un informe favorable a la nova terminal de contenidors que nega la necessitat d'una nova declaració d'impacte ambiental

Els barris marítims de València adverteixen de les conseqüències negatives de l'ampliació del port / À Punt NTC
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
25 de març 2022 - 12:06 Actualitzat: 26 de març 2022 - 08:23

L'organisme públic Ports de l'Estat, que depén del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, ha resolt “emetre un informe favorable" per a la construcció d'una nova zona de contenidors per a completar l'ampliació nord del port de València.

"És un dia molt important per al port. Se li dona llum verda a un projecte emblemàtic en el qual portem molts anys treballant i en el qual s'ha posat molta il·lusió, i que amb la crisi actual s'ha demostrat com a imprescindible i necessari", ha explicat el president de l'Autoritat Portuària de València (APV), Aurelio Martínez, que ha presentat l'informe als membres del consell d'administració de l'APV, que s'han reunit aquest divendres. El document compta amb la signatura del president de Ports de l'Estat, Álvaro Rodríguez Dapena; del director de Planificació i Desenvolupament, Manuel Arana, i del cap de Projectes d'Infraestructures de la institució, Gonzalo Gómez.

L'informe conclou que el projecte compleix les funcions requerides per a "la millora de la competitivitat per al trànsit de mercaderies" i té la "fiabilitat tècnica suficient". Així mateix, considera que les modificacions introduïdes en el projecte "no tenen efectes addicionals sobre el medi ambient" a les previstes en la declaració d'impacte ambiental (DIA) inicial. Per això considera innecessària una nova DIA, la garantia que reclama Compromís i que l'ha enfrontat amb l'Autoritat Portuària i el PSPV-PSOE en aquest projecte. 

És un dia molt important per al port. Se li dona llum verda a un projecte emblemàtic que la crisi ha demostrat com a imprescindible Aurelio Martínez - President de l'Autoritat Portuària de València

L'estudi nega que l'ampliació haja d'augmentar "significativament" les emissions a l'atmosfera, els abocaments a llits públics o al litoral, els residus o la utilització dels recursos naturals i desmenteix també una afecció més important que la ja prevista en espais protegits de la Xarxa Natura 2000, com l'Albufera, o en el patrimoni cultural. 

Ben al contrari, Ports de l'Estat defén la nova terminal de contenidors com una infraestructura "verda" que compatibilitza sostenibilitat i creixement, i que estarà entre les més avançades del món mediambientalment, segons apunta en la nota de premsa en què ha informat de la decisió. Destaca que serà un espai sense fums que minimitzarà l'emissió de CO2 i alimentarà, amb subministrament elèctric provinent de fonts renovables, grues, màquines i vaixells portacontenidors.

No obstant això, el document de l'organisme públic Ports de l'Estat insta l'Autoritat Portuària de València a emetre una certificació que el projecte no requereix sotmetre's a un altre procediment ambiental, "amb caràcter previ a l'aprovació d'aquest”, així com un seguit de recomanacions tècniques.

D'altra banda, assenyala l'impacte econòmic potencial de la infraestructura, que "reforçarà la posició de Valènciaport al Mediterrani i la seua condició d'empresa tractora" de l'activitat econòmica, i destaca "la capacitat per a generar ocupació i riquesa a la Comunitat Valenciana i Espanya".

En aquest sentit, recorda que un informe de l'Institut de Transport i Territori (Itrat) estima que el 2030, quan la nova terminal estiga en ple funcionament, l'impacte econòmic del port de València representarà en termes de valor afegit el 2,27% del conjunt de la Comunitat Valenciana i l'ocupació superarà els 44.000 llocs de treball, el salari mitjà dels quals estarà entorn dels 32.000 euros anuals.

Sense DIA l'alcalde de València no pot votar a favor de l'ampliació (...) No pot ser que la mateixa organització que fa l'obra es done el permís ambiental Joan Ribó - Alcalde de València

L'alcalde de Valènciamembre del consell d'administració de l'Autoritat Portuària, ha deixat clar el seu rebuig a l'informe i ha anticipat que votarà en contra d'aquesta ampliació, que insisteix a condicionar a una declaració d'impacte ambiental actualitzada. "Sense DIA l'alcalde de València no pot votar a favor de l'ampliació, no estic d'acord amb l'informe (...) Hi havia temps de fer una DIA, no s'ha volgut fer i no és una bona solució per a la ciutat", ha lamentat Ribó, que critica que la valoració final sobre l'impacte ambiental de l'obra recaiga en l'organisme que la promou. "No pot ser que la mateixa organització que fa l'obra es done el permís, no té trellat i aquesta DIA necessita conéixer efectes sobre platges del Sud, veure com es pot arreglar el tema de la mobilitat a la ciutat i metropolitana que va a afectar, i els problemes de les necessitats de superfície per als contenidors buits", ha explicat.

El primer edil de la ciutat també ha advertit sobre el futur judicial d'eventuals recursos contra l'ampliació, i ha manifestat "el temor" pel fet "que s'adjudiquen unes obres que després siguen declarades no vàlides des d'un punt de vista jurídic" i amb elevat cost per a les arques públiques, com va passar amb la plataforma Castor.

Totes les decisions del Consell ha de seguir el full de ruta del Botànic contra l'emergència climàtica Mónica Oltra - Vicepresidenta del Consell

En una primera valoració només conéixer la notícia, la vicepresidenta del Consell, Mónica Oltra, ha rebutjat a especular amb l'informe fins a poder estudiar-lo a fons, si bé ha advertit que "totes les decisions polítiques" han de seguir la "full de ruta del Botànic" la qual, segons ha recordat, situa la transició ecològica i la lluita contra l'emergència climàtica com a prioritat.

En un to més crític s'ha manifestat el senador de Compromís, Carles Mulet, que tirant d'ironia en un missatge de Twitter ha "agraït" al PSOE, que descriu com "el govern més ecologista de la història", autoritzar la fi de l'Albufera de València.

Adeu a L’Albufera i a les platges del sud. Quina barbaritat Pilar Lima - Síndica d'Unides Podem

En termes igualment crítics s'ha manifestat la síndica de Podem, Pilar Lima, que ha qualificat la decisió com un "ecocidi". "NO aprén el PSOE. Quina part no entenen que col·lapsarà la ciutat i els voltants de camions mancant més accessos? I que es fa amb una declaració d'impacte ambiental de 2007. Adeu a L’Albufera i a les platges del sud. Quina barbaritat", ha escrit en un missatge de Twitter.

També et pot interessar