S'inaugura al port de València la primera autopista maritimoferroviària d'Espanya
La infraestructura connectarà Itàlia i Madrid a través del recinte portuari valencià, traurà 10.000 camions de la carretera i estalviarà emissions de CO₂ a l'atmosfera
La posada en marxa de l'autopista ferroviària entre València i Madrid, que comença a funcionar hui, permetrà eliminar uns 10.000 camions de les carreteres cada any. Una comitiva d'autoritats encapçalada pel ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, el president de la Generalitat, Carlos Mazón, i la presidenta de l'Autoritat Portuària de València (APV), Mar Chao, ha inaugurat este dilluns la infraestructura, que connectarà des d'ara el port valencià amb la terminal logística d'Abroñigal, situada a l'entrada de la capital espanyola, al costat de l'A-3, i l'unirà amb Itàlia.
L'acte institucional per a marcar la posada en marxa oficial d'este canal després de setmanes de proves exitoses ha començat a les 10:30 hores al recinte portuari i ha tingut una presència nodrida de representants empresarials i institucionals. L'APV ha donat a conéixer l'operativa de la nova terminal de transport combinat del port de València, capaç de carregar i descarregar semiremolcs de camió entre vial de carretera i via de ferrocarril.
La infraestructura és un projecte compartit entre TransItalia i Tramesa amb col·laboració publicoprivada, en este cas del Ministeri de Transports i els organismes dependents Port de València i Adif (Administrador d'Infraestructures Ferroviàries). El departament dirigit per Óscar Puente vol prioritzar estes autopistes ferroviàries per a impulsar els trens de mercaderies i llevar trànsit pesant de les carreteres.
Totes les autoritats presents en la posada de llarg de la nova infraestructura han coincidit a ressaltar els beneficis que comporta, sobretot de caràcter mediambiental. El sistema consisteix en una línia llançadora que transporta contenidors de mercaderies aprofitant línies de tren ja existents i possibilita el funcionament de la primera autopista maritimoferroviària a la península, ja que permet als camions viatjar d'Itàlia a Madrid fent transbord al port valencià. Això estalvia emissions de diòxid de carboni (CO₂) a l'atmosfera, unes 16.000 tones, i set milions d'euros anuals en contaminació, soroll i accidents, ja que els tràilers circularan per tren en comptes de per carretera.
Es calcula que, quan funcione a ple rendiment, eliminarà uns 10.000 camions de les carreteres cada any. La xifra augmentarà a mil diaris quan estiga preparada l'ampliació de la terminal nord del port. Eixe és, precisament, el principal objectiu d'estes infraestructures que inclou el Pla Mercaderies 30: que d'ací a sis anys el ferrocarril transporte el 10% del total de tones que es mouen a Espanya, percentatge que ara se situa en el 4%. En principi, des de hui i fins a final d'agost, el trajecte tindrà una connexió setmanal per sentit, però a partir de setembre es duplicarà la freqüència i la intenció és que en mes i mig hi haja quatre operacions per setmana.
Durant la seua intervenció, el ministre Puente ha apuntat que les obres per a la construcció de la nova terminal nord del port avancen segons el previst i que "en breu" es posarà la primera pedra. Per la seua banda, el president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha aprofitat el seu torn per a tornar a demanar-li el soterrament de les vies del tren al pas per Alfafar, mentre que l'alcaldessa de València, María José Catalá, ha reclamat un acord per al soterrament del carrer de la Serradora.