Ford garanteix la producció d'un nou vehicle multienergia a Almussafes i la càrrega de faena

La direcció de l'empresa encara no concreta el nombre d'unitats, els llocs de treball als quals afectarà i els terminis, i tindrà una nova reunió amb la plantilla el 10 d'abril

Un treballador de Ford a la planta d'Almussafes / À Punt NTC
Un treballador de Ford a la planta d'Almussafes / À Punt NTC
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
28 de març 2024 - 10:51 Actualitzat: 28 de març 2024 - 18:49

La direcció mundial de Ford s'ha compromés a assignar a la fàbrica d'Almussafes la producció d'un vehicle de passatgers, sense concretar-ne més detalls —híbrid o elèctric—, amb el qual la factoria "mantindrà càrrega de faena suficient" mentre es decideix el futur de l'electrificació, segons ha explicat el sindicat majoritari a la planta, UGT.

Així ho va traslladar el president local de la firma, Jim Farley, als representants dels treballadors en la reunió mantinguda aquest dimecres entre la direcció mundial i europea de Ford i el comité d'empresa europeu a Dunton (Anglaterra), que per al sindicat va concloure "de manera positiva i constructiva".

Tot i que són notícies tranquil·litzadores, queden per determinar alguns detalls. El sindicat UGT indica que el 10 d'abril s'hi aprofundira, en una nova reunió que tindrà lloc a Colònia on s'haurà de determinar el nombre d'unitats, els llocs de treball i els terminis.

Segons UGT, una vegada quantificat el nombre d'unitats que es fabricaran, l'ocupació que es garantirà amb el nou model i les dates d'inversions i llançament, es podrà dissenyar "el camí que s'ha de recórrer fins que aquest cotxe siga una realitat en les línies de fabricació".

Vehicle multienergia

Ford Espanya ha explicat que segueixen de prop l'evolució dels mercats europeus a la recerca d'oportunitats per a millorar l'oferta actual de productes, i tenint en compte els canvis que veuen en la indústria, "existeix l'oportunitat d'afegir un nou vehicle de passatgers multienergia" a la línia de productes a Europa.

Carlos Faubel, president del comité d'empresa de Ford Almussafes
Carlos Faubel, president del comité d'empresa de Ford Almussafes / À Punt NTC
Afortunadament, se'ns assignarà un nou vehicle que crec que és el que esperàvem amb candeletes per a mantindre els llocs de treball i garantir la continuïtat de la fàbrica Carlos Faubel - President del comité d'empresa de Ford Almussafes

El president del comité d'empresa de Ford Almussafes i secretari general d'UGT-Ford, Carlos Faubel, ha dit a À Punt que, després de dos anys de l'acord per l'electrificació i tot el que s'ha complicat, "afortunadament se'ns assignarà un nou vehicle que crec que és el que esperàvem amb candeletes per a mantindre els llocs de treball i garantir la continuïtat de la fàbrica".

No obstant això, ha reconegut que encara queden moltes "situacions per resoldre, com fer una anàlisi de mercat d'aquest vehicle i l'impacte hi que tindrà".

"Ens queda mantindre prou reunions tant a escala europea com local i el 10 d'abril tenim una reunió a Colònia per a continuar avançant en aquestes converses, però el fonamental i més important és que tenim el vehicle i ara el que queda és veure com fem aquesta transició fins que el vehicle siga una realitat", ha destacat Faubel.

S'esperava que aquesta reunió fora clau per a concretar el que havia avançat el vicepresident de Ford Europa, Kieran Caghill, en una reunió amb el sindicat el mes de febrer, en la qual va traslladar que la companyia estava "treballant en una alternativa per a solucionar el problema" que s'ha originat en la factoria per la incertesa que genera el cotxe elèctric en l'actualitat.

Més crític s'ha mostrat l'STM-Intersinsical Valenciana. En un dur comunicat titulat "La plantilla compleix, l'empresa incompleix i UGT xiula", el sindicat carrega contra la gestió de l'acord d'electrificació entre el citat sindicat i la companyia, que descriuen com "el binomi d'enamorats UGT/Almussafes, en el qual les dues parts es tiren flors. Per a ells, és "l'acord de la vergonya", ja que "continuem sense saber models concrets, condicions, volum de producció, plantilla necessària, dates concretes, a més de la congelació salarial que estem patint", segons han escrit. 

La fabricació d'un nou vehicle de Ford consolida l'ecosistema de l'automoció en la Comunitat Valenciana Carlos Mazón - President de la Generalitat

El president de la Generalitat, Carlos Mazón, ha qualificat d'“excepcional i magnífic” el compromís de la direcció mundial de Ford Motor Company d'assignar a la fàbrica d'Almussafes la producció d'un nou model.

“La fabricació d'un nou vehicle consolida l'ecosistema de l'automoció en la Comunitat Valenciana i posa en valor una indústria clau per a la nostra terra”, ha assegurat.

Mazón ha felicitat l'equip de Ford Almussafes i els seus treballadors, i ha reconegut l'“esforç de totes les administracions per un projecte que hem construït junts i que és molt important mantindre”.

El cap del Consell ha indicat que “aquest nou vehicle multienergia que posarà Ford en marxa per a tot Europa consolida la Comunitat Valenciana i la planta d'Almussafes com a referent de la indústria automobilística”.

La decisió de la companyia de produir nous vehicles garanteix la viabilitat de la planta d'Almussafes per als pròxims anys. Pedro Sánchez - President del govern d'Espanya

El president del govern espanyol, Pedro Sánchez, ha qualificat de "magnífica notícia" per a València, Espanya i per a la plantilla de la companyia la decisió de Ford. "La decisió de la companyia de produir nous vehicles garanteix la viabilitat de la planta d'Almussafes per als pròxims anys", ha destacat Sánchez en el seu compte de la xarxa social X.

Gràcies al treball conjunt continuem avançant cap a una mobilitat més connectada i sostenible, fent que Espanya no perda lideratge en el sector de l'automoció. Jordi Hereu - Ministre d'Indústria i Turisme

Per part seua, el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha considerat "bona" la notícia per a "la indústria espanyola i per als treballadors de Ford a València".

"Gràcies al treball conjunt continuem avançant cap a una mobilitat més connectada i sostenible, fent que Espanya no perda lideratge en el sector de l'automoció", ha completat el titular d'Indústria en la xarxa social X.

També ha reaccionat l'expresident de la Generalitat, Ximo Puig, que ha assegurat que el fet que Ford consolide la seua presència a Almussafes "és una gran notícia per a milers de famílies treballadores" i "una alegria després d'anys d'esforç compartit". També ha tingut unes paraules cap a la factoria i els sindicats. "Seria impossible sense l'excel·lència de la factoria, tant de temps liderada per Dionisio Campos i l'obstinació d'UGT, amb Carlos Faubel".

La fàbrica d'Almussafes ha ampliat l'expedient de regulació temporal d'ocupació (ERTO) que té en vigor fins al pròxim 19 d'abril, que afecta un màxim de 700 persones al dia en les plantes de vehicles, pel fet que el llançament del model Kuga no augmentarà la producció per "problemes de proveïdors" fins a aquest dia. A això se suma que el 17 d'aquest mes serà l'últim dia de producció de la furgoneta Transit.

La incertesa per l'electrificació

La factoria ha fet front des de fa mesos a la incertesa sobre l'arribada de les inversions necessàries per a produir els vehicles elèctrics. La fàbrica valenciana va ser triada el 2022 per a produir la nova plataforma de vehicles elèctrics a partir del 2025, però les inversions necessàries per a això no s'han materialitzat ni anunciat, i el mes de novembre Ford va comunicar que ajornava "qualsevol decisió que tinga a veure amb inversions".

Mentre no s'inicien les inversions, la fàbrica ha hagut d'ajustar la producció a la reducció de vendes. Aquest 17 d'abril Ford Almussafes deixa de fabricar la furgoneta Transit i l'únic model fins a l'arribada dels nous elèctrics era el Kuga.

En principi, l'electrificació havia d'assegurar la càrrega de treball en els pròxims anys a Almussafes i això va portar un acord amb UGT perquè el nou conveni de la companyia recollira mesures salarials i de flexibilitat condicionades a l'electrificació. L'adjudicació a Ford no va evitar que s'haguera de redimensionar la plantilla amb un ERO que ha afectat 1.124 treballadors.

La companyia s'ha presentat a les dues línies de la nova convocatòria del Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica del Vehicle Elèctric i Connectat (Perte VEC II). El Ministeri d'Indústria ha adjudicat 37,6 milions d'euros procedents de la línia de bateries per a establir una planta d'acoblament de bateries a la fàbrica d'Almussafes, i Ford també ha sol·licitat les ajudes destinades a la cadena de valor del vehicle elèctric.

Multiplica les oportunitats de la planta d'Almussafes i el clúster Rebeca Torró - Secretaria d'estat d'Indústria

La secretària d'Estat d'Indústria, Rebeca Torró, ha "felicitat" Ford i tota la plantilla de la fàbrica a Almussafes després de conéixer-se el compromís de la multinacional que la planta valenciana produirà un nou vehicle.

"Celebrem la notícia, que multiplica les oportunitats per a la planta d'Almussafes, així com per al clúster de l'automoció, en el qual treballen 25.000 persones, i per a tota la indústria auxiliar a la Comunitat Valenciana i el conjunt d'Espanya", ha destacat Torró en declaracions remeses als mitjans de comunicació.

AVIA demana més concreció

Per la seua banda, el clúster d'Automoció i Mobilitat de la Comunitat (AVIA) ha valorat l'anunci que la planta de Ford a Almussafes fabricarà un nou vehicle, encara que ha considerat que falta conéixer detalls com les dates en què es començarà a produir i el volum de faena.

El president d'AVIA, Francisco Segura, ha indicat que la notícia "és positiva", si bé per als associats "és molt important conéixer les dates i volums" per a poder "planificar de manera correcta" la faena de tots els proveïdors.

Permetrà mantindre la càrrega de faena i rebaixarà la incertesa entre els empleats de la fàbrica valenciana i entre els proveïdors Salvador Navarro - President de la CEV

Finalment, el president de la Confederació Empresarial de la Comunitat Valenciana (CEV), Salvador Navarro, ha dit que la decisió de Ford d'assignar a la fàbrica d'Almussafes la producció d'un nou vehicle de passatgers "ens tranquil·litza". "Permetrà mantindre la càrrega de faena i rebaixarà la incertesa entre els empleats de la fàbrica valenciana i entre els proveïdors”.

Tot i que queda saber el model i el volum de faena, Navarro es mostra convençut que els proveïdors estan de sobra preparats per a fabricar el nou model que s'assigne a la planta valenciana.

També et pot interessar

stats