Ford Almussafes secunda dijous una aturada de quinze minuts convocada en tot Europa contra les retallades anunciades

El president europeu va anticipar aquest dimarts en una carta a la plantilla que hi haurà retallades a València i Saarlouis encara que se'ls adjudiquen models elèctrics

Un treballador a la planta de Ford d'Almussafes en una imatge d'arxiu / Biel Aliño (Efe)
Un treballador a la planta de Ford d'Almussafes en una imatge d'arxiu / Biel Aliño (Efe)

La planta valenciana de Ford, ubicada a Almussafes (Ribera Baixa) se sumarà aquest dijous a una aturada de quinze minuts per torn convocada pel comité d'empresa europeu de la companyia davant "la delicada situació" que travessarà l'ocupació amb l'electrificació dels vehicles i l'"elevat excedent de personal" que es preveu des de la direcció de Ford Europa.

Els treballadors de Ford a Europa responen així al comunicat que ha fet a la plantilla aquest dimarts el president de Ford Europa, Stuart Rowley, en el qual parla del procés de selecció de la "planta preferida" per a la producció de la plataforma de la nova generació de vehicles elèctrics de la marca, serà la d'Almussafes o l'alemanya Saarlouis.

Rowley assenyala que no hi ha una decisió de tancament per a la planta no seleccionada, però alhora assegura com a previsible que hi haurà un redimensionament de l'estructura actual tant de la planta de Saarlouis com la de València, l'abast de la qual no es concretarà fins que no s'haja seleccionat una de les dues fàbriques.

Davant aquestes afirmacions, el comité d'empresa europeu ha decidit dur a terme una acció simultània en totes les fàbriques europees i, com a primera acció, parar la producció quinze minuts en els torns de demà, central i vesprada.

D'aquesta manera, aquest dijous es pararà de 12 a 12:15 hores i de 15 a 15:15 hores, per a "alertar i visualitzar el problema i pel futur de Ford Europa", segons ha detallat UGT (sindicat majoritari a la planta valenciana) en un comunicat.

Els comités reclamen voluntarietat

L'objectiu de l'acció és alertar la direcció, tant local com europea, que "abans de recórrer a la legalitat vigent en cada país", ha de comprometre's a cercar totes les solucions possibles i amb caràcter voluntari, com van signar en una declaració conjunta amb el president de Ford Europa al novembre del 2020.

En aquesta declaració, s'expressava el compromís de dur a terme tota la reestructuració necessària de manera coherent amb l'objectiu de rendibilitat, col·laborant amb els interlocutors socials i cercant l'equilibri entre les necessitats de totes les parts d'una manera socialment responsable.

Per això, apuntava al compromís de, on calguera fer ajustos de plantilla, intentar en la mesura dels possibles aplicar un enfocament voluntari, sobre la base de criteris de selecció preferent dels treballadors afectats, amb respecte als procediments i el procés de consulta als representants dels treballadors. Només s'aplicaran mesures forçoses una vegada esgotades les altres vies, afig.

Una poalada d'aigua freda

El president del comité d'empresa de Ford Almussafes, José Luis Parra, ha manifestat que el comunicat de Rowley ha sigut "una poalada d'aigua freda", encara que tots els fabricants ja anuncien que l'electrificació necessita menys mà d'obra.

En la reunió del comité d'empresa celebrada aquest dimecres, únicament UGT ha ratificat el conveni que inclou l'acord per l'electrificació, i s'ha exposat la proposta de l'aturada de quinze minuts per a demà. Parra ha assegurat que els comités de les plantes d'Anglaterra, Alemanya i Espanya "van agafats de la mà" en aquesta mena d'accions.

STM-IV, per la seua banda, han valorat que les últimes declaracions de la direcció europea "confirmen el que sempre hem dit: que Ford Almussafes no tancarà perquè els números ens avalen". El sindicat ha mostrat també el suport a la protesta prevista per a aquest dijous.

També et pot interessar