La despesa en la cistella de la compra augmenta un 4,6% a les llars espanyoles el 2024

La demanda va augmentar especialment en el mes de novembre, cosa que un informe associa a l'onada de solidaritat per la dana

Imatge d'arxiu d'una fent la compra
Imatge d'arxiu d'una dona fent la compra / Europa Press

La despesa en la cistella de la compra a les llars espanyoles durant el 2024 ha augmentat un 4,6%. Així ho afirma l'informe "Tendències del consumidor 2024" de NielsenIQ (NIQ). L'estudi comparteix que l'any passat es va batre un rècord que eleva la despesa general als 122.000 milions d'euros, encara que també preveu una tendència cap a l'estabilització en el gasto en comparació amb els increments registrats en els anys anteriors.

La causa d'este augment és principalment la inflació, en un 2,5%, enfront de l'increment en la quantitat de béns consumits, que ha crescut vora el 2%. A pesar d'això, s'observa una desacceleració de la inflació en comparació amb anys passats i una recuperació del volum de productes adquirits.

"Si tot continua en esta senda, podríem dir que les perspectives són positives per a este 2025", ha destacat la directora general de NIQ per a Espanya i Portugal, Patricia Daimiel. "Sens dubte, la innovació es presenta com una de les millors estratègies de defensa per a mantindre la vitalitat i rellevància de les marques en un mercat enormement competitiu".

Augment del consum a causa de la dana

El volum de productes de gran consum ha mantingut un creixement estable en pràcticament tots els mesos de l'any, amb especial menció al mes de novembre, en què va ascendir un 2,8%; una dada que des de NIQ associen a l'onada de solidaritat que va viure la societat espanyola arran de la catàstrofe de la dana.

En este sentit, la demanda de tots els productes ha sigut major que l'any anterior, llevat del peix fresc, que es redueix un 5,6%. El cas de la reducció de consum de peix fresc marca una tendència —és un dels aliments més cars de la cistella— i evidencia que els espanyols estan controlant més la despesa que en anys anteriors.

Per això, quasi la meitat dels espanyols consultats per l'informe asseguren que tenen estratègies d'estalvi com comprar més productes bàsics, més marques de distribuïdor o marques blanques i buscar promocions.

Més consum de marca blanca

Sis de cada deu clients enquestats asseguren comprar més marques blanques que abans i precisament este nínxol de mercat ha viscut un augment del 49% en la quota de valor. A pesar d'això, l'informe assenyala també que el creixement d'este mercat s'ha frenat a causa de les accions que han pres els fabricants de les primeres marques per a ajustar els preus.

En este sentit, l'informe detalla que el 25,4% de les vendes en marques de fabricant van ser a través de promocions, és a dir, 25 de cada 100 euros van gastar-se en compres a través d'ofertes i altres estratègies, amb especial creixement en la segona meitat del 2024, fet que determina una tendència per a l'any vinent.

Més confiança en el comerç en línia

Després de les incerteses que va suposar el creixement del comerç electrònic durant la pandèmia i la seua evolució futura, en els últims anys s'ha consolidat i fins i tot ha tingut un "increment disruptiu", segons ha assegurat el mànager de Client Development de NIQ, Ricardo Alcón.

Este creixement del valor s'ha situat en el 2024 en un 18% respecte a l'any anterior, enfront del 4,5% del canal físic. Deixa de ser un consum ocasional i centrat en productes de grans dimensions per a convertir-se en un fet comú, fins i tot per a les llars de persones de més de 50 anys.

En concret, en el mercat dels productes per a gossos, el comerç en línia ja suposa el 37,4% de la quota de mercat i, juntament amb els productes per a bebés (16,3%) i la cura personal (15,3%), són els negocis on més penetració té el canal en línia.

El comerç de proximitat guanya pes

El comportament dels consumidors al supermercat també ha canviat: hi acudeixen més voltes (+3%), però fan menys despesa per cada compra (-1%).

En este sentit, el comerç de proximitat guanya pes i s'observa un augment de les vendes del 5% en els supermercats, amb gran pes dels establiments de la zona, enfront de la caiguda d'un 2% dels hipermercats.

També et pot interessar

stats