Cos-Gayón (UPV): “Tenim una emergència residencial, no hi ha oferta per a la compra ni el lloguer”

El director de la Càtedra de la Vivenda de la UPV apunta que, amb els preus dels lloguers tan elevats, la gent aposta per llogar els habitatges abans que vendre'ls

Entrevista en 'Les notícies del matí' a Fernando Cos-Gayón, director de la Càtedra de la Vivenda de la Universitat Politècnica de València (UPV) / À Punt NTC

"Estem en una emergència residencial. El lloguer està disparat perquè quasi ningú pot comprar un habitatge. Però és que actualment no hi ha oferta per a la compra ni el lloguer". Així de clar s’ha pronunciat la Càtedra de la Vivenda de la Universitat Politècnica de València (UPV), Fernando Cos-Gayón, sobre quin és l’estat actual de la situació de l’habitatge a Espanya i, més concretament, a la Comunitat Valenciana. 

L'Informe del quart trimestre del 2025 de la càtedra confirma que la crisi habitacional s’ha cronificat i, per a il·lustrar-ho, posen com a exemple la ciutat de València, on el preu mitjà de l'obra nova plurifamiliar supera ja els 4.000 €/m², mentre que l'oferta disponible s'ha reduït a només 137 habitatges nous en tot el terme. 

En una entrevista este dijous en Les notícies del matí, Cos-Gayón advertix que actualment la vivenda està “en un punt de no tornada”, amb un mercat “trencat” que quasi ni es pot mesurar. “És absurd que no es construïsquen cases. Les administracions han de posar-se d’acord, tant els organismes municipals, autonòmics i estatals per a treballar junts. És evident que hi ha falta d’oferta i, sobretot, l’aposta hauria de passar per l'habitatge protegit”, ha remarcat. 

“Hi ha una demanda salvatge, però no a un cost de 4.000 €/m². Ara no es construïx quasi res perquè quasi ningú pot pagar-ho. Per exemple, València guanya cada any entre 10.000 i 15.000 ciutadans i han de poder-se allotjar en algun lloc, però estos perfils van directament al lloguer. I a això se suma al fet els joves no poden independitzar-se”, exemplifica l’expert.  

Canviant a la vivenda de segona mà, la situació no millora. Cos-Gayón apunta al fet que hui dia el preu del lloguer és tan alt que els propietaris aposten abans per llogar els habitatges que vendre’ls. 

Pel que fa a la pregunta sobre com ha influït l’increment dels pisos turístics en l’augment dels preus de l'habitatge, el director de la càtedra de la UPV es mostra més optimista, ja que nega que Espanya es trobe en un punt de no retorn. “Actualment, moltes ciutats europees, com pot ser València, s’han convertit en parcs temàtics. Per això, el debat va més enllà de l'habitatge, sinó del model de ciutat turística que es vol. Però esta variable només s'introduïx en ciutats com València. En canvi, el problema de l'habitatge és generalitzat en una gran part de les ciutats”, ha constatat. 

Sobre les possibles solucions, Cos-Gayón insistix que la més important requerix construir i regular l'habitatge protegit. “Som un poc escèptics que açò es resolga només amb vivenda pública promoguda per entitats públiques, sinó per regular habitatge protegit de la mà del sector privat, que és el que històricament construïx a la ciutat. A Espanya hi ha un dèficit de 700.000 vivendes, de les quals 100.000 es troben a la província de València. Per a començar la reversió, seria necessari construir unes 50.000 vivendes de manera molt urgent”, ha conclòs. 

També et pot interessar

stats