Els consumidors rebutgen la "doble imposició" de la nova factura d'electricitat

En el nou sistema s'abonarà tant l'IVA com l'impost sobre l'electricitat, cosa que comportarà "pagar un impost sobre un altre que ja s'està pagant"

Així serà el nou rebut de la llum a partir de juny
Així serà el nou rebut de la llum a partir de juny / Marta Galindo

L'Associació Valenciana de Consumidors i Usuaris (Avacu) ha rebutjat aquest dilluns el model de "doble imposició" en el nou sistema de facturació de l'electricitat, en el qual s'abonarà tant l'IVA com l'impost sobre l'electricitat, una situació que comportarà "pagar un impost sobre un altre impost que ja s'està pagant".

El model, que entrarà en vigor el pròxim 1 de juny i que afectarà els consumidors que es troben en el mercat regulat, dividirà la factura en els apartats d'energia consumida, peatges (establits per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC), càrrecs, lloguer de comptador i impostos (d'electricitat, un 5,1% i IVA, 21%), han explicat des d'Avacu.

Així, han afirmat que amb els tres trams horaris -de 10:00 h a 14:00 h i de 18:00 h a 22:00 h, el preu més alt; de 08:00h a 10:00h, de 16:00 h a 18:00h i de 22:00 h a 24:00 h, el preu intermedi; i de 00:00 h a 08:00 h, el preu més barat- "s'intensifica la discriminació horària", ja que aquestes diferències "repercutiran directament a l'hora de calcular les tarifes referents als peatges i càrrecs i tindrà rellevància en la factura final".

No obstant això, han reconegut que els consumidors podran contractar dues potències diferents en la seua factura, una per als trams de preu més alt i intermedi, i una altra específica per al tram vall, depenent de les seues necessitats de potència segons l'horari.

Un model de factura més senzill

Des d'Avacu també han exposat que el nou model de facturació, que busca ser més senzill, es reduirà a dues pàgines, i que a partir d'un codi QR l'usuari podrà accedir a fer les comparacions de l'energia de la CNMC per a valorar i triar les opcions que més s'adapten als seus hàbits i necessitats.

Malgrat això, el president de l'associació de consumidors, Fernando Móner, ha assenyalat que és "una llàstima" que no s'haja comptat amb els consumidors a l'hora d'establir les tarifes o de buscar alternatives: "No creiem que aquesta siga una solució satisfactòria per a la majoria dels consumidors, que patiran tarifes més altes en l'horari més habitual i de major consum de llum".

Per això, ha afirmat que des d'Avacu entenen que s'han marcat els períodes de més consum amb les tarifes més altes, amb la finalitat d'incrementar la despesa i s'obliga així que els consumidors hagen d'adequar els seus hàbits a aqueixes franges horàries,: "No sabem qui es podrà beneficiar realment de la facturació adequada a aquestss trams horaris establits", ha conclòs.

També et pot interessar

stats