Consum advertix els defraudadors del Black Friday: “Qui utilitze patrons foscos ho pagarà”
El ministeri impulsa la major campanya de vigilància de preus per a detectar falses rebaixes i pràctiques comercials enganyoses
El ministre de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, Pablo Bustinduy, ha anunciat este dilluns la major campanya de monitoratge i vigilància massiva de preus per a detectar rebaixes fraudulentes i altres pràctiques comercials deslleials durant el Black Friday i el Cyber Monday. Bustinduy ha advertit que els operadors que utilitzen “patrons foscos i mecanismes enganyosos” per a captar clients “pagaran per fer-ho”.
Segons ha explicat, este tipus de pràctiques fraudulentes, abusives o il·legals es consideraran infraccions greus i podran rebre multes d’entre quatre i sis vegades el benefici il·lícit obtingut. L’operatiu se centrarà especialment en el comerç electrònic i en productes tèxtils, joguets, tecnologia i xicotets electrodomèstics.
Bustinduy ha recordat que “cap model de negoci pot basar-se en la vulneració dels drets dels consumidors” i ha remarcat que es penalitzarà qualsevol operació que infle el preu d’un producte els dies previs per a després anunciar una falsa rebaixa. Esta pràctica vulnera l’article 20 de la Llei d’ordenació del comerç minorista.
Preus per goteig, urgències falses i comparacions enganyoses
La campanya vigilarà també altres patrons foscos habituals en comerç electrònic, com els preus personalitzats en funció de dades del consumidor o els “preus per goteig”, una tècnica amb què el producte comença amb un preu aparentment baix però incorpora després càrrecs obligatoris —taxes, despeses de gestió o recàrrecs— que encarixen el cost final.
També es perseguiran les tècniques de pressió o d’urgència artificial, com ara els comptadors de temps irreals o missatges que obliguen a comprar de manera immediata per una suposada oportunitat limitada. A més, s’inclouen els “preus dinàmics”, que varien durant el procés de compra, i els preus personalitzats basats en dades personals, que poden generar discriminació.
Entre les pràctiques prohibides figura igualment la comparació amb preus no utilitzats de manera habitual en el mercat, un mecanisme que pot fer creure al consumidor que està davant d’un descompte excepcional quan no és així.
Set expedients sancionadors
Bustinduy ha recordat que l’última campanya de Consum va acabar amb set expedients sancionadors a operadors de comerç per internet per modificar preus de manera enganyosa durant el Black Friday, amb multes de fins a 350.000 euros i la prohibició de repetir estes pràctiques, sancions avalades pel Tribunal Superior de Justícia de Madrid.
“El que intente guanyar diners enganyant els consumidors ho pagarà. La llei es complirà, siguen grans o poderoses les empreses implicades”, ha afirmat el ministre, que ha garantit que els consumidors “no estaran indefensos davant d'estes pràctiques”.