Les claus de la nova ITV: multes de 200 a 500 euros

La nova normativa entra en vigor aquest dimarts i incorpora diferents novetats que fan més estricta la prova i l'adapta al Brexit

Estació ITV a la Comunitat Valenciana en una imatge d'arxiu
Estació ITV a la Comunitat Valenciana en una imatge d'arxiu / À Punt NTC

Més de 2,5 milions de vehicles circulen per les carreteres espanyoles sense la inspecció tècnica de vehicles (ITV) en regla i amb l'assegurança caducada, segons dades de l'Associació Espanyola d'Entitats Col·laboradores de l'Administració en la Inspecció Tècnica de Vehicles (AECA-ITV). La nova normativa de la inspecció tècnica dels vehicles que entra en vigor aquest dimarts, dia 1 de juny, incorpora diferents novetats que fan més estricta la prova i l'adapta al Brexit.

Així, la nova revisió del Manual de Procediment de la ITV incorpora els canvis reglamentaris necessaris per a adequar la inspecció tècnica a les noves tecnologies i s'especifiquen de manera més clara i precisa alguns processos de revisió per als operadors.

Circular sense tindre la ITV ni l'assegurança vigent es considera una infracció greu o molt greu. D'acord amb el règim legal actual, no tindre la inspecció tècnica al dia pot comportar una sanció econòmica de 200 o 500 euros, depenent del cas; mentre que no tindre l'assegurança obligatòria vigent pot implicar una multa que varia des dels 601 euros als 3.005 euros, segons el temps sense assegurar i la reiteració de la infracció.

Multes de fins a 500 euros

La nova normativa manté les multes econòmiques que pot implicar circular amb un cotxe sense la inspecció tècnica superada.

  • ITV caducada: tindre la ITV caducada implica una sanció econòmica de 200 euros, tant si el vehicle està circulant com si està estacionat en el garatge o al carrer.
  • ITV desfavorable: ser caçat amb la ITV desfavorable també suposa una multa de 200 euros. En aquest supòsit, el titular del vehicle està obligat a reparar els defectes greus i tornar a l'estació de la ITV en un termini màxim de dos mesos i només pot moure el cotxe per a portar-lo al taller.
  • ITV negativa: circular amb una ITV negativa, és a dir, quan els desperfectes són tan greus que no es permet abandonar l'estació per mitjans propis, suposa una multa de 500 euros. El cotxe haurà d'abandonar la ITV transportat per una grua fins al lloc de reparació i tornar a l'estació ITV, en un termini màxim de dos mesos, per a comprovar que s'han esmenat els defectes.

Principals canvis

  • ABS: un dels principals canvis que arriba amb la nova legislació és la modificació en la gravetat del defecte de no funcionament de l'ABS quan és obligatori portar-lo. A partir d'ara, que el sistema antibloqueig de frens presente algun tipus de fallada passa de considerar-se un defecte lleu a un defecte greu.
  • Espills retrovisors: mateixa circumstància ocorre amb un possible despreniment dels espills retrovisors, que també es considerarà defecte greu.
  • Comprovar el permís de circulació: s'estableix la possibilitat de comprovar les dades del permís de circulació per mitjà del Registre General de Vehicles de la Direcció General de Trànsit (DGT) en cas que no es presente en l'estació ITV.
  • Rebuig de la inspecció: els defectes greus generen un rebuig de la inspecció i inhabiliten al vehicle per a circular per les vies públiques excepte per a trasllar-lo al taller. Per això, aquesta nova normativa farà més estricta la revisió.
  • Vehicles del Regne Unit: la nova ITV s'adapta al Brexit, per la qual cosa, a partir d'ara, els vehicles procedents del Regne Unit que es vulguen matricular a Espanya es consideraran models procedents de països tercers. Així, s'hauran de realitzar els tràmits d'importació necessaris, entre altres elements.

El nou manual manté les mesures d'higiene i prevenció en les estacions d'ITV per a garantir que les instal·lacions siguen llocs segurs respecte al coronavirus tant per als usuaris com per als qui hi treballen.

Un 8% del parc automobilístic no té ni ITV ni assegurança

Una de les raons per les quals una estació d'ITV pot rebutjar la realització de la inspecció tècnica a un model és que aquest no tinga una pòlissa obligatòria vigent. D'acord amb les dades d'AECA-ITV. "El que quasi el 8% del total del parc automobilístic d'Espanya no tinga ni la ITV ni l'assegurança vigent representa un perill per a tots", ha lamentat AECA-ITV, que assegura que quatre de cada deu automòbils circulen sense ITV (sense tindre en compte si té assegurança o no).

Per a l'associació, això significa que un gran percentatge de vehicles pot no estar complint els estàndards mínims de seguretat i protecció del medi ambient i pot tindre com a conseqüència directa un augment "considerable" tant de la sinistralitat en carretera com de les xifres de ferits i morts en accidents de trànsit.

La labor preventiva que fan les ITV salva vides

El més recent estudi de la Universitat Carlos III de Madrid assegura que, si el total dels vehicles que no acudeixen a les inspeccions obligatòries l'hagueren passada, podrien haver-se evitat almenys 8.800 accidents, més de 7.000 ferits i 161 morts", segons ha indicat el director gerent de AECA-ITV, Guillermo Magaz.

També et pot interessar