Brussel·les obri expedient a Espanya per condicionar l'opa del BBVA al Sabadell

La Comissió Europea considera que el govern espanyol infringix els tractats de la UE sobre lliure circulació de capitals

Façana de la seu de BBVA / Ricardo Rubio (Europa Press)
Façana de la seu de BBVA / Ricardo Rubio (Europa Press)

Estiró d’orelles de la Comissió Europea a Espanya. L’òrgan comunitari ha obert este dijous un procediment d'infracció contra el govern central per considerar que les lleis que va utilitzar per a avaluar i posar traves a l'opa del BBVA sobre el Banc Sabadell infringixen diverses normes comunitàries, entre altres, les que garantixen la llibertat d'establiment i de circulació de capitals.

D'una banda, Brussel·les veu problemàtic el mode en què l’executiu espanyol ha aplicat la llei de defensa de la competència per a imposar condicions addicionals a l'operació, ja que considera l’òrgan comunitari que, en este cas, no calia elevar al Consell de Ministres la decisió de la Comissió Nacional de la Competència (CNMC), que havia autoritzat l’operació amb condicions, segons van explicar fonts comunitàries.

D’altra banda, estima que la llei espanyola d'ordenació, supervisió i solvència d'entitats de crèdit, del 2014, i el reial decret que la desenvolupa, del 2015, atorguen al Ministeri d'Economia poders discrecionals i no limitats per a decidir sobre operacions bancàries. Per tant, es contravé la legislació comunitària en soscavar la competència exclusiva del Banc Central Europeu (BCE) en operacions com la proposta pel BBVA.

L'executiu comunitari ha conclòs, en conseqüència, que Espanya està infringint les disposicions dels tractats de la UE que garantixen la llibertat d'establiment i la lliure circulació de capitals, així com el reglament sobre supervisió bancària únic, a més de la directiva i el reglament de requisits de capital.

També et pot interessar

stats