Com afecta la inflació el preu de les tapes?
La majoria de locals admeten que han hagut de reflectir l’augment de les despeses en la clientela, però de moment alguns encara els mantenen
La pujada de preus afecta també l’oci que consumim i les clàssiques tapes que tant agraden no són una excepció. Tot i que hi ha locals que no han apujat els preus, la majoría no han tingut un altre remei perquè el negoci continue sent rendible.
El bar Ricardo de València és un lloc emblemàtic per a anar de tapes que enguany compleix 75 anys. El propietari, Ricardo Molina, diu que en la seua història mai ha hagut de fer front a una pujada de costos com la que vivim ara. I això repercuteix en els preus.
Des de juny ha apujat els preus un 6% de manera generalitzada en tota la carta, explica. Però les despeses han crescut més del doble i, per tant, haurà d’anar repercutint la pujada en els preus a poc a poc.
La restauració ha hagut de fer front a la pujada massiva d'energies i matèries primeres, com ara ous (23%), creïlles (16%) i pa (15%), però el preu de les begudes també està imparable. La cervesa un 9%, el vi 8% i els refrescos 6,5%, també imparables. A més, hi ha casos cridaners com el polp i la sépia, que han pujat més d'un 30%, segons Ricardo Molina.
Així, ara en molts llocs la ruta de les tapes és la ruta de la inflació, però a les tasques de Castelló hi ha exemples de locals que no han apujat els preus, com ara Casa Cachivache, on el propietari, Paco, explica que cal adaptar-se a la situació, no apujar els preus i intentar cobrir despeses quan es puga. A la cafeteria Amado la pujada de preus tampoc no ha repercutit en la clientela, i esperen poder mantindre’s així mentre dure aquesta conjuntura econòmica, conta el propietari, David Martínez.
A les taules, la clientela ho té clar: els diners ja no condeixen igual, però això no els impedeix continuar eixint siga gastant més diners, siga consumint menys productes.