'Una quinta portuguesa' lidera els VIII Premis Lola Gaos en una edició que reforça la diversitat i la cohesió de l’audiovisual valencià

La pel·lícula d’Avelina Prat es va alçar amb set guardons en una gala en què La buena letra, Pequeños calvarios i La cena també van sumar diversos reconeixements

Imatge de la pel·lícula 'Una quinta portuguesa'
Imatge de la pel·lícula 'Una quinta portuguesa'

L'Acadèmia Valenciana de l’Audiovisual i el Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana han celebrat este divendres, a l’Auditori de la Diputació d’Alacant (ADDA), la huitena edició dels Premis Lola Gaos, una cerimònia que ha confirmat el creixement sostingut de l’audiovisual valencià i la consolidació d’estos guardons com a gran aparador anual.

Una quinta portuguesa, d’Avelina Prat, va ser la gran triomfadora de la nit, amb set guardons, incloent-hi el de millor llargmetratge de ficció, direcció, guió (Avelina Prat), música original (Vincent Barrière), muntatge i postproducció (Juliana Montañés), so (Iván Martínez-Rufat) i actor protagonista (Manolo Solo). La cerimònia s'ha retransmés per À Punt, conduïda per l’actriu Inma Sancho i dirigida per Rafa Piqueras, amb guió de Laura Pérez.

Entre els treballs premiats ha destacat també Un bany propi, dirigida per Lucía Casañ, que s'ha endut el premi del jurat jove —atorgat pels acadèmics júnior de l’AVAV— al millor llargmetratge, així com el reconeixement a millor actriu protagonista per a Nuria González; i 'Pequeños calvarios', de Javier Polo, amb els guardons de direcció de fotografia (Beatriz Sastre) i vestuari (Ruth Sempere). Víctor Palmero ha rebut el premi a millor actor de repartiment per Cel meu infern teu, i Gloria March el de millor actriu de repartiment per La cena, cinta que ha sigut reconeguda també per la seua direcció artística, a càrrec de Maje Tarazona. En direcció de producció ha sigut premiada Lorena Lluch per La buena letra, dirigida per Celia Rico, que també ha obtingut el reconeixement en maquillatge i perruqueria per a Esther i Pilar Guillem.

En l’àmbit documental, Equipo Crónica. Arte de trinchera, dirigida per Rafa Sesa i Felipe Villaplana, s'ha imposat com a millor llargmetratge, mentre que Los chicos con las chicas, de Claudia García de Mateos, ha estat reconegut com a millor curtmetratge documental. En animació, el premi al llargmetratge ha sigut per a El tesoro de Barracuda, d’Adrià García, i el de curtmetratge per a Carmela, de Vicente Mallols. En ficció curta, el guardó ha sigut per a Còlera, dirigida per José Luis Lázaro. La categoria de cançó original ha distingit Caminar el tiempo, composta i interpretada per Blanca Paloma i Luis Ivars per a la pel·lícula Parecido a un asesinato.

Pel que fa a les produccions seriades, Favàritx, de TV On Producciones, Empatic Comunicación y Marketing i Volf Entertainment, ha estat reconeguda com a millor sèrie de ficció, mentre que Informe, en la seua segona temporada, de Bisílaba, ha obtingut el premi a millor sèrie documental. Per la seua banda, BAMBAS!, de DevilishGames, s'ha alçat amb el guardó a millor videojoc, una categoria que consolida el seu espai dins de l’ecosistema creatiu valencià i reforça la singularitat dels Premis Lola Gaos com l’única cita audiovisual de l’Estat que distingix el desenvolupament de videojocs.

El jurat, integrat per María Tinoco (Valencia Game City), Gonzalo Girault (Radient Game Studio) i Juan Novella (Groovel Studio / GamEsp Audio), ha destacat l’originalitat i el compromís de l’estudi DevilishGames, i l’AVAV ha agraït la seua implicació en un sector en plena expansió.

Noves categories

La gala ha celebrat també per primera vegada els premis dedicats a formats de proximitat, en col·laboració amb el Consell de l’Audiovisual de la Comunitat Valenciana. Càmera i acció, de Canals Ràdio, ha sigut distingit com a millor programa de ràdio de proximitat; Xino Xano, de Microfilm 2.0, com a millor programa de televisió de proximitat; i la campanya All i Pebre, de Mar Navarro Herráiz, com a millor campanya publicitària compromesa.

Teresa Cebrián ha agraït esta aliança institucional al president del Consell, José María Vidal, subratllant que «amb estes noves categories tanquem un cercle que romania obert i consolidem uns premis que representen, ara sí, tot l’audiovisual valencià».

Amb un total de 458 candidatures presentades, un 30% més que en l’edició anterior, esta huitena convocatòria dels Premis Lola Gaos ha batut rècord de participació i ha reflectit la força creativa, territorial i professional del sector audiovisual valencià.

Un dels moments més especials de la nit ha sigut l’homenatge al guionista i dramaturg Rodolf Sirera, que ha rebut el Premi d’Honor d’esta edició per la seua extensa trajectòria i el seu paper fonamental en la construcció de la narrativa audiovisual valenciana. El públic de l’ADDA s'ha alçat per ovacionar-lo, i el guardó li l'ha entregat el seu amic i company de professió Carles Alberola.

La cerimònia ha transcorregut en un ambient festiu, emotiu i compromés. La presidenta de l’AVAV ha dedicat unes paraules a les persones afectades per la dana i ha reivindicat el paper de la cultura com a motor de recuperació: "Continuarem al vostre costat, perquè esta és la nostra essència", ha dit. En un discurs que ha marcat el tancament del seu mandat després de quatre anys al capdavant de la Junta Directiva, Cebrián també ha reclamat estabilitat institucional i una política cultural sostinguda que garantisca el desenvolupament del sector. "Encara ens falta una aposta decidida per les nostres històries, la nostra llengua i la nostra gent. Però mai havíem estat tan prop de consolidar un sector fort, orgullós i respectat", ha afirmat.

La presidenta ha destacat també la necessitat d’ampliar la representació de les dones en l’Acadèmia i ha animat les seues companyes a participar activament: "Les dones amb prou faenes representem el 30% de les persones acadèmiques. Companyes, a què espereu?". Amb este missatge, Cebrián ha tornat a subratllar la importància de la igualtat, la cooperació i la fortalesa col·lectiva com a pilars del sector.

Poc després, Teresa Cebrián ha dedicat una estona a agrair el treball de la junta directiva ixent, que ha pujat a l’escenari entre els aplaudiments del públic. Lluny de presentar-se com una despedida solemne, el gest ha simbolitzat la continuïtat del projecte acadèmic i el reconeixement a qui han sostingut la institució durant els últims quatre anys. Cebrián els ha dedicat unes paraules d’agraïment abans de cedir-los el protagonisme sobre l’escenari: "Celebrem molt més que uns premis. Celebrem una manera de mirar, de crear i de contar. El resultat de la perseverança, de l’amor i del compromís de milers de professionals que manteniu viva la flama de l’audiovisual".

Amb este reconeixement, la gala ha reafirmat l’esperit col·lectiu que ha guiat l’Acadèmia Valenciana de l’Audiovisual en els últims anys. La huitena edició dels Premis Lola Gaos deixa una fotografia nítida del que és hui l’audiovisual valencià: un sector madur, plural i en constant transformació, que celebra el seu present mentre construïx el seu futur amb orgull i determinació.

També et pot interessar

stats