El programa de memòria històrica #ElMur, nominat als Ondas dels pòdcasts

El projecte periodístic transmèdia, del qual ja es prepara la quarta temporada, opta al guardó en la modalitat de treballs en llengües cooficials de l'Estat espanyol

El director d'#ElMur, Carlos López Olano, fent una de les entrevistes del projecte periodístic emés per À Punt que ara opta als Ondas dels podcasts
El director d'#ElMur, Carlos López Olano, fent una de les entrevistes del projecte periodístic emés per À Punt que ara opta als Ondas dels pòdcasts / À Punt NTC

El que va començar sent un projecte per a desempolsar la memòria històrica i acostar-la als joves s’ha convertit en un pòdcast que aspira als guardons més reconeguts de la ràdio a l'Estat espanyol, els Ondas. La tercera temporada del projecte #ElMur, emesa per À Punt i que recupera tretze personatges que la repressió va intentar esborrar, està nominada com a Millor pòdcast en llengua cooficial als premis Ondas Globals del pòdcast.

"El fet d’estar nominats ja és un premi", afirmava el coordinador d’aquest projecte, el periodista i professor universitari Carlos López Olano, que ja s’ocupa de la quarta temporada d’aquest projecte, que dedicaran als llocs on van haver de fugir milers d’exiliats. França, el Regne Unit o Rússia són alguns països on farà parada la nova temporada d’#ElMur.

Tot i que admet que l’objectiu d’aquesta iniciativa no eren els reconeixements, López Olano no oculta la satisfacció de veure aquest projecte periodístic nominat als Ondas dels pòdcasts. Assegura que només la nominació ja dona visibilitat a aquesta iniciativa en la qual es va embarcar la Universitat de València, À Punt i en els orígens, Plaza Radio: "És indubtable que els premis et donen repercussió", apuntava.

#ElMur no era un projecte per a convéncer els convençuts, sinó els joves, i la nominació als Ondas de segur que ajuda a arribar encara més a ells Carlos López Olano - Periodista i director del projecte

"Des que va nàixer, #ElMur no era un projecte per a convéncer els convençuts, sinó els joves, i sens dubte la nominació als Ondas de segur que ajuda a arribar encara més a ells", afirmava el periodista. Des que es va concebre, #ElMur buscava trobar-se amb els joves, públic que va ser determinant perquè s’apostara pel pòdcast i les xarxes socials per a difondre aquelles històries que recuperava de la memòria històrica.

Però la divulgació d’aquest projecte periodístic va més enllà. A més dels pòdcasts, que es poden escoltar al web d’À Punt, les històries i els materials que ha rescatat aquesta iniciativa es poden visitar en una exposició, oberta fins al 23 de març en la Fundació Xirivella Soriano de València.

Exposició de la temporada d'#ElMur, que pot visitar-se a la Fundació Xirivella Soriano de València fins a finals de març
Exposició de la temporada d'#ElMur, que pot visitar-se a la Fundació Xirivella Soriano de València fins a finals de març / Fundació Xirivella Soriano

La temporada d'#ElMur que està nominada als Ondas és la tercera, emesa per À Punt al llarg de la temporada passada. Durant tretze capítols es repassava la trajectòria de personatges valencians, com Josep Almudéver, l’últim veterà de les Brigades Internacionals; la miliciana Maria 'La Jabalina' o del general Vicent Rojo i Lluch, entre d'altres.

Diversos guardons al palmarés

No és la primera vegada que aquest projecte transmèdia de recuperació del nostre passat rep un reconeixement. Al seu palmarés ja està el de millor peça de divulgació científica d’àudio, que atorga l’Associació de Produccions Culturals Iberoamericanes de Bucamaranga (Colòmbia), i un altre guardó en els Premis Ràdio Associació, en la modalitat d’innovació. Tots dos reconeixien el treball periodístic fet per a rescatar de la memòria els enclavaments del territori que van quedar marcats per la Guerra Civil i la posterior dictadura.

A tots ells, es pot afegir la pròxima primavera el premi estrela de la ràdio a Espanya. La tercera temporada d’#ElMur competeix amb altres quatre treballs: un de SER pòdcast, altre de la radiotelevisió autonòmica del País Basc, un de Catalunya Ràdio i un altre del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.

A aquests prestigiosos guardons, que en la modalitat de pòdcast han convocat enguany la segona edició, optaven quasi 1.200 projectes de díhuit països. Ara, d’entre els nominats, un jurat internacional d’experts en àudio, comunicació i creativitat publicitària escollirà els millors projectes de cada categoria. 

També et pot interessar

stats