La predel·la del retaule del Centenar de la Ploma torna a Londres dilluns

L'obra ha esta 18 mesos a València on tècnics de l'Institut Valencià de Conservació i Restauració l'han restaurada.

VÍDEO | La predel·la del retaule del Centenar de la Ploma torna a Londres dilluns

La predel·la del retaule del Centenar de la Ploma torna dilluns que ve a Londres, al Victoria and Albert Museum. La predel·la, una joia del gòtic valencià del segle XV, ha estat a València any i mig, temps durant el qual tècnics de l’Institut Valencià de Conservació i Restauració han restaurat esta obra única del gòtic internacional. Aquest dimarts podem mostrar-los part d’eixos treballs rigorosos, difícils i constants que han tornat la llum i l’esplendor a la predel·la.

La restauració s'ha dut a terme durant 18 mesos per a tornar a l'obra la vida que el pas dels segles li havia llevat. Un treball de cirurgià amb diferents fases, que va començar amb la de documentació i investigació. Li han fet radiografies, fotografies ultravioletes i amb infrarojos, i fins i tot un TAC a l’Hospital Clínic de València. Tot per a poder obtindre les dades necessàries abans de plantejar el procés de neteja i poder començar la restauració i reintegració cromàtica amb totes les garanties.

La predel·la del retaule del Centenar de la Ploma o de Sant Jordi va arribar a València, curiosament, el dia de Sant Jordi de l’any passat i tenia rostres desfigurats, ratllats, esguits de cera, pèrdues de pintura i de daurat i escenes mutilades. Durant aquest temps s’ha estudiat també la seua autoria i s’ha arribat a la conclusió que el retaule el van pintar no només Marçal de Saix i Miquel Alcanyís, sinó que hi participaren també altres artistes espanyols, italians i belgues que a principi del segle del XV venien a València atrets per la vida cultural de la ciutat. Part de la restauració s’ha fet de cara al públic al Museu de Belles Arts, un treball perfecte per a una obra única que espera un dia tornar a casa, a València, en paraules de la subdirectora de l’Institut de Conservació i Restauració, Gemma Contreras.

També et pot interessar