El Museu de Belles Arts de València exposa la col·lecció completa de 'Capritxos' de Goya

Donada per un particular el 2022, ara s’exhibirà en una exposició que reflexiona sobre la mirada crítica del pintor

Imatge de la presentació de l'exposició
Imatge de la presentació de l'exposició / Rober Solsona (Europa Press)

El Museu de Belles arts de València (MuBAV) inaugura l'exposició "Goya. Capritxos", en la qual s'exhibeix la donació completa que Ángel López García-Molins va realitzar en 2022 i que permet gaudir de l’ull crític que el geni de Fuendetodos va reclamar en la seua obra i que encara hui continua vigent. Així ho ha destacat el director de la pinacoteca, Pablo González Tornel, qui ha presentat en roda de premsa la mostra al costat del donant.

Els Capritxos de Goya, a més de comptar amb un autoretrat del pintor, afronten temes com la bruixeria, la crítica al matrimoni concertat, la prostitució, la ignorància, la vanitat, l'ociositat de la noblesa i les criatures grotesques. La donació d'aquest fons, que va pertànyer a Antonio García Molins, avi del donant, es va presentar el maig de 2022, i en aquell moment es va poder veure ja una selecció d'obres.

Ara podrà visitar-se fins al pròxim 4 de juny la sèrie completa de 80 aiguaforts, impresa per la Calcografia Nacional en 1868. En la mostra, les estampes estan acompanyades per llenços del mestre aragonés i de seguidors seus, com Asensio Juliá i Leonardo Alenza. També del formidable bust de bronze amb què Mariano Benlliure va retratar Francisco de Goya i que serveix de base per al premi cinematogràfic més important d'Espanya.

González Tornel ha subratllat que els temes analitzats per Goya parteixen d'una “visió crítica dels usos i costums de la societat espanyola per a, després, evolucionar cap a la plasmació de les parts més fosques, irracionals i violentes d'un ésser humà privat d'intel·lecte i quasi salvatge".

L’historiador també considera que la mirada reflexiva i crítica de Goya és un exemple actualment de “l'inconformisme davant les pautes heretades i de la lluita pel progrés i els avanços socials”. En la roda de premsa s'ha fet un paral·lelisme entre aquesta mirada de Goya i la que posteriorment faria Joaquim Sorolla en la seua Visió d'Espanya. Mentre el valencià projecta un concepte "amable sobre diferents punts de la geografia i recull el més bell i lúdic", Goya es deté en "els punts febles". "Són dues visions molt diferents, les dues necessàries", ha conclòs González Tornel.

Fugida de l’Alemanya nazi 

Ángel López García-Molins ha evocat les vicissituds que va viure el seu avantpassat i l'afecte especial que sempre va tindre per aquestes peces. I és que quan el químic i doctor en Filosofia Antonio García-Molins, d'idees republicanes, va fugir d'Espanya pel colp d'estat, va triar refugiar-se en una Alemanya que prompte acabaria vivint el seu propi infern. L'arribada al poder de Hitler el va obligar a tornar a un país franquista, i no va tornar sol: va tornar amb una col·lecció completa de Capritxos de Goya adquirida en un antiquari de Baviera.

També et pot interessar

stats