Els films valencians que s'han pogut veure en el festival de Sant Sebastià
S'hi han projectat cintes de factura valenciana com ara La casa, Las novias del sur o Rock bottom
La 72a edició del festival de Sant Sebastià arriba a la seua fi este dissabte a la nit després d'omplir la ciutat basca, des del passat 20 de setembre, de bon cinema. La festa culminarà en una gala de clausura, a les 21:00 h, en què es donaran a conéixer els guardonats de l'edició i la producció guanyadora de l'anhelada Concha d'Or.
Encara que el d'enguany ha tornat a ser un festival en què han lluït noms internacionals com ara el de Cate Blanchett o Tilda Swinton, també cal destacar la presència valenciana a Sant Sebastià, que en esta edició hi ha deixat empremta amb produccions de ficció, de documental i d'animació. També, amb una cimera clau de l'audiovisual valencià que dilluns va citar totes les potes del sector, tant públiques com privades, amb l’objectiu comú de presentar el potencial que té la Comunitat Valenciana per a la producció i el rodatge de tota mena de productes audiovisuals.
Els sis films valencians a la 72 edició del Ficss
Un dels llargmetratges valencians més destacats és La casa, d'Álex Montoya, basat en la popular novel·la gràfica de l'il·lustrador Paco Roca. Després d'emportar-se sis premis en el festival de Màlaga —entre ells la Biznaga d'Or a millor pel·lícula— i la bona acollida als cinemes espanyols, el film ha aterrat al festival per a tornar a emocionar els espectadors amb una trama farcida de relacions familiars, humor i nostàlgia.
La nota còmica l'ha posat Norberta, una producció dirigida per l'alacantina Sonia Escolano al costat de la barcelonina Belén López Albert. La cinta, interpretada per Luis Bermejo i Adriana Ozores, conta la història de Norberto i María, una parella que viu en un barri humil i que es dedica a assaltar gasolineres quan no tenen els diners per a arribar a final de mes.
En la secció Made in Spain, que reuneix una mostra selecta de les pel·lícules espanyoles de l'any, es troba Saturno, el debut en el llargmetratge del jove realitzador alacantí Daniel Tornero, que ja va obtindre la Biznaga de Plata Premi del Públic en el festival de Màlaga. En la cinta, Tornero s'enfronta a la memòria del seu avi, condemnat per abús de menors.
La directora oriolana Elena López Riera, que va irrompre en l'escena cinematogràfica amb El agua, torna a estrenar una producció dos anys després, però esta vegada en format de migmetratge. En Las novias del sur la jove cineasta entrevista dones madures que parlen del desig, dels seus matrimonis, de la seua primera vegada i de la seua relació íntima amb la sexualitat i, a través dels seus testimonis, qüestiona el seu propi estat i les diferències generacionals.
També participa en esta edició del festival de Sant Sebastià el director valencià Paco Plaza, responsable de produccions com Rec o Quien a hierro mata. En esta ocasió canvia totalment de registre i presenta el documental Mugaritz. Sin pan ni postres, una obra amb la qual vol que l'espectador es convertisca en testimoni excepcional del procés de reinvenció que té lloc en el restaurant d'Andoni Luis Aduriz, un dels xefs més creatius i influents del panorama internacional.
També s'ha de mencionar un altre documental present al festival i que compta amb un alacantí, però esta vegada no darrere de les càmeres, sinó al davant. En La guitarra flamenca de Yerai Cortés el cantant Antón Álvarez, més conegut com a C. Tangana, s'estrena en la direcció i realitza una radiografia del talentós guitarrista nascut a la capital de l'Alacantí a través d'un secret familiar "que mereix ser contat".
Tanca la participació valenciana el debut en el llargmetratge de la directora valenciana Maria Trénor. La cineasta s'estrena amb Rock bottom, un film d'animació inspirat en la música i la vida de Robert Wyatt i que es descriu com una història d'amor autodestructiu entre Bob i Alif, una jove parella d'artistes immersos en la voràgine creativa i trencadora de la cultura hippy de principis dels anys setanta.