Controvèrsia a Benidorm: el folklore gallec guanya entre el públic però perd contra l'opció en 'spanglish' pel vot del jurat

Esclata la polèmica en les xarxes arran de la desconnexió entre la decisió del públic i la del jurat

Chanel en el moment de saber el resultat
Chanel en el moment de saber el resultat / Manuel Lorenzo (Efe)

L'espectacle sense respir de Chanel s'ha imposat al Benidorm Fest i portarà el seu ritme caribeny a Eurovisió en representació d'Espanya. Va nàixer a l'Havana fa 31 anys i arribà a Catalunya quan en tenia quatre. Confessa que té com a referents suprems dives del nivell de Beyoncé. No n'hi ha dubte. Amb la seua coreografia totalment compassada, deixa clar que no acaba d'eixir del no-res. Té una carrera precedida per un llarg recorregut pels escenaris de musicals com El rey león, Mamma mia o El guardaespaldas.

Jurat i públic ballen diferent

Chanel va ser la favorita del jurat des del primer moment, tant en la primera semifinal com en la gran final d'aquest dissabte. Una aposta per part de l'equip de professionals que va desentonar en tot moment amb l'opinió del públic. No tant en el cas de Rigoberta Bandini, que va aconseguir un major equilibri entre el vot popular i el del jurat, sinó especialment en el cas de Tanxugueiras. Ja en la semifinal, el jurat va decidir que les gallegues ni tan sols mereixien arribar a la final. En canvi, el públic va votar la cançó en gallec com la millor en les dues ocasions, tant en la semifinal com en la final.

Aquest contrast ha fet esclatar la polèmica a les xarxes socials, on la paraula tongo ha sigut tendència des que es va saber el nom de la guanyadora. La gent es pregunta què és el que ha captivat l'audiència i, en canvi, ha passat desapercebut per al jurat. De fet, hi ha qui va més enllà i insinua que el paper del jurat haja sigut des del principi, precisament, garantir que la guanyadora fora l'opció preferida per a l'organització.

Arran de la polèmica suscitada, RTVE ha fet públic un comunicat oficial en què admet "ser conscient de la controvèrsia sobre el procés" i, afegeix, que la considera "positiva". Igualment, explica que tots els concursos tenen normes que cal respectar i es mostra a favor d'"obrir un diàleg participatiu per a millorar, de cara a pròximes edicions, tot el procés del Benidorm Fest". Finalment, també destaca el compromís de la corporació pública amb la música espanyola i anuncia que prepara un programa de televisió obert als concursants d'aquesta primera edició, els detalls del qual es donaran a conéixer pròximament.

L'heterogeneïtat cultural com a opció

Un altre assumpte sobre el qual es debat a les xarxes és el rerefons de les cançons candidates, més enllà dels aspectes purament musicals. Hi ha qui argumenta que SloMo, la cançó en spanglish vecendora, peca de ser un producte massa globalitzat, que no aporta a Eurovisió res que no podria presentar qualsevol altre país. Perquè, sense tindre clar si la cançó està cantada en castellà o en anglés, la lletra de Chanel podria ser la de Jennifer Lopez o la d'altres artistes llatinoamericanes: "Make you want more. Voy a bajarlo hasta el suelo. If you wish, you could do this dembow. Drives you loco".

En contraposició, el públic, a través del televot, es va decantar principalment per les dues opcions amb missatge més reivindicatiu, les de Tanxugueiras i Rigoberta Bandini. La primera és una aposta contemporània sense complexos pel folklore i la llengua gallega. La segona té l'aspiració de ser un himne feminista en forma d'homenatge a la figura universal de la mare. El debat està servit en les xarxes i moltes són les veus que defenen que aquestes eren bones opcions, si no millors, per a oferir al món un missatge diferent de l'habitual, amb una personalitat que només pot representar la candidatura espanyola.

Destí: Torí

Siga com siga, SloMo representarà Espanya en Eurovisió i aquesta serà la prova de foc definitiva. Mai es podrà saber com hauria reaccionat el públic internacional davant de les altres opcions, però el que sí que sabrem és com rebrà l'audiència del festival de Torí l'espectacle de Chanel. L'edició del 2021 va arribar a tindre més de 180 milions d'espectadors en tot el món. No és poca gent a qui convéncer i caldrà veure la resta de cançons seleccionades. De moment, una conclusió és clara: el Benidorm Fest ha sigut un èxit. El concurs ha reviscolat l'interés per la representant eurovisiva amb unes audiències que no s'havien assolit des de fa molt de temps. Tant és així, que ja s'ha fet oficial que la capital valenciana del turisme tornarà a ser el trampolí cap a Eurovisió el 2023.

També et pot interessar