Els cartells de Berlanga, reinterpretats per cinc premis nacionals de disseny

Nebot, Mariscal, Lavernia, Gallén i Gimeno han recreat els cartells de cincs pel·lícules icòniques del director valencià

Els cartells de les pel·lícules del cineasta Berlanga, reinterpretats

Els dissenyadors valencians Dani Nebot, Javier Mariscal, Nacho Lavernia, Marisa Gallén i Pepe Gimeno, tots ells guardonats amb el Premi Nacional de Disseny, han recreat els cartells de cinc grans pel·lícules de Luis García Berlanga en un homenatge gràfic al llegat artístic més peculiar del cineasta.

El president de la Generalitat, Ximo Puig, ha sigut l'encarregat de tancar l'acte de presentació d'aquest homenatge, que s'emmarca en les activitats desenvolupades tant per l'Any Berlanga com per València Capital Mundial del Disseny, així com la celebració de la gala dels Premis Goya dissabte que ve al Palau de les Arts.

Els cinc cartells es podran veure públicament durant dels caps de setmana d'aquest mes de febrer i el de març, segons han apuntat a EFE fonts de Presidència de la Generalitat.

Cinc revisions d'un cinema únic

Dani Nebot, premi nacional de disseny en 1995, ha interpretat la pel·lícula ¡Bienvenido, Mr. Marshall!, amb un cartell en el qual ha tractat de plasmar l'essència d'un film que retrata "amb una ironia finíssima l'esperpèntica societat de postguerra i de fam espanyola", així com "les misèries de l'ésser humà".

'Bienvenido Mr. Marshall'
'Bienvenido Mr. Marshall' / Dani Nebot

Javier Mariscal, premi nacional de disseny el 1999, ha homenatjat la pel·lícula Plácido, i, segons ha reconegut ell mateix durant la presentació, ha hagut de "tirar el fre de mà" per a evitar el barroquisme que tant li agrada i posar el focus sobre un "perdut furtador" assegut en una taula.

'Plácido'
'Plácido' / Javier Mariscal

El verdugo ha sigut el film que li ha tocat reproduir a Nacho Lavernia, premi nacional de disseny el 2012, una obra amb la qual, segons ha dit, rius, però al final veus que és "una tragèdia descomunal" i una de les pel·lícules "més dures" del cinema berlanguià.

'El verdugo'
'El verdugo' / Nacho Lavernia

Lavernia ha optat per mostrar al botxí en el centre del cartell, envoltat d'"una societat tancada, grisa i plena de prejuís", que el dissenyador representa en forma de bandera preconstitucional tallada en trossos i col·locada de forma "molt caòtica" a manera de collage, amb "la presència amenaçadora i odiosa de l'aguiló".

A Marisa Gallén, premi nacional de disseny 2019, no li va agradar al principi la pel·lícula que li havia tocat, La escopeta nacional, però quan va començar a treballar es va adonar que li havia "tocat la loteria" perquè les icones de l'escopeta i la bandera nacional li funcionaven gràficament "d'allò més bé".

'La escopeta nacional'
'La escopeta nacional' / Marisa Gallén

Així, ha tractat de representar "a aquelles elits del tardofranquisme que es reuneixen per a fer negocis i tripijocs" a través de la imatge d'una escopeta "de broma", del tret de la qual ix una bandera d'Espanya amb l'onomatopeia "bang".

Finalment, Pepe Gimeno, premi nacional de disseny 2020, ha reinterpretat la pel·lícula La Vaquilla, utilitzant la tipografia per a convertir el nom del film en una vaqueta i clavar-li dues banderilles, una amb els colors de la bandera nacional i una altra amb els de la bandera republicana.

'La vaquilla'
'La vaquilla' / Pepe Gimeno

La reivindicació d'una figura clau

El president de la Generalitat ha mostrat satisfacció de poder contribuir a l'engrandiment de la figura de Berlanga, de qui ha dit que moltes vegades se'l va deixar en un racó de la història del cinema, en confondre la seua ironia amb frivolitat, quan no hi havia al seu cinema "ni frivolitat ni superficialitat", sinó "alta solvència intel·lectual".

"No s'entén el segle XX d'Espanya sense Berlanga", ha defensat Puig, que ha assegurat que al cineasta valencià "li sobrava intel·ligència per a, a través de la ironia, explicar-nos un món negre", com ho van ser l'Espanya de postguerra i el franquisme.

També ha destacat la importància de poder celebrar fites com l'Any Berlanga o la gala dels Premis Goya, perquè això ajuda a la recuperació emocional que tanta falta fa, després d'una pandèmia que ha afectat "a una cosa tan fonamental com és la nostra capacitat d'interlocució i de compartir la vida".

L'Any Berlanga i els Premis Goya són, al seu parer, "fites que ens ajuden a recuperar l'esperança", i ha celebrat que en qüestió de disseny gràfic, la Comunitat Valenciana "és de Champions".

També et pot interessar

stats