Art, humor i el llenguatge del poble: la fórmula de l'èxit de 'La cuenta de la vieja'

Àngela Ferrando i Blanca Vayá són les creadores valencianes del compte que arrasa en Instagram amb expressions valencianes

'La cuenta de la vieja': l'art es fusiona amb les dites populars valencianes / Montse Català

“A nosaltres ens va salvar l’humor”. Com tantes altres persones de la seua generació, Àngela Ferrando –dissenyadora gràfica de Rocafort– i Blanca Vayá –periodista d’Alzira–, s’han sobreposat com han pogut a la precarietat laboral d’uns sectors estomacats per les crisis. Però la creativitat esclatava que se n'eixia dels marges del que els seus contractes laborals estipulaven, i això, van pensar, “potser li podriem donar forma i compartir-ho”.

Blanca Vayà i Ángela Ferrando són les creadores de 'La cuenta de la vieja'
Blanca Vayà i Ángela Ferrando són les creadores de 'La cuenta de la vieja'

És en aquest moment quan van dir: "Mari, fem el compte de la vella”. I això és precisament el que van fer. El compte, està en Instagram i en només un any s'ha enlairat fins a superar els 10.000 seguidors, i la vella és aquest ésser virtual que custodia la parla del carrer d’ara i de sempre, i que encara s'adreça amb un vosté i amb bones formes als seus interlocutors en la xarxa social, un rara avis en l’era de la crispació digital. 

“La RAE del poble”, així és com defineixen les seues creadores aquest perfil que ha trobat l’èxit en una curiosa combinació d’elements: humor, obres d’art clàssiques i expressions pròpies de la parla del valencià, del castellà, i d’un terreny tan difícil d’acotar com és “l’idioma del poble”.  

Dissenys de La cuenta de la vieja
Dissenys de La cuenta de la vieja
Dissenys de La cuenta de la vieja
Dissenys de La cuenta de la vieja

“Les paraules i les expressions les agafem de tot arreu, d’allà des d’on les envien els nostres seguidors” explica Blanca, “són expressions que no sempre estan recollides en un diccionari”.  A més d’aquesta difusió de la llengua, La cuenta de la vieja té una connexió constant amb les tendències i destil·la humor pels quatre costats. “És un humor que ens ha salvat de moltes situacions de foscor, laboral i personal”, confesa Blanca. 

Però darrere de l’acudit hi ha una marcada sensibilitat estètica i semàntica, i un interés per apropar els usuaris d'Instagram a una autèntica pinacoteca digital. Ángela explica que tot i que puga paréixer que trobar els detalls d’obres d’art que evoquen una expressió concreta es produeix com una espècie d’”epifania”, la realitat és que és el resultat de moltes hores bussejant entre pintures clàssiques.

Dissenys de La cuenta de la vieja
Dissenys de La cuenta de la vieja

Amb aquesta combinació d’ingredients van aconseguir diferenciar-se en Instagram amb un perfil que va nàixer enmig del confinament, fa ara un any. Àngela i Blanca sabien que riure era molt necessari en aquells dies complicats, el que no imaginaven era que es crearia una comunitat tan gran en tan poc de temps. 

En només un mes, els seguidors de La cuenta de la vieja ja demanaven peces de roba per a poder traure les expressions fora de la xarxa. Les seues creadores entengueren l’oportunitat que suposava emprendre amb una tenda en línia enmig d’una pandèmia, però van decidir fer-ho bé: amb teixits sostenibles i de qualitat. Les seues samarretes i ‘totebags’ ja les han lluït artistes com María Peláe o Martita de Graná i presentadors d’À Punt com Eugeni Alemany o Màxim Huertas. 

També et pot interessar

stats