Instagram i WhatsApp, noves finestres de la campanya política

Els partits polítics aprofiten els nous canals socials per a vendre els seus missatges de campanya.

Instagram i WhatsApp, noves finestres de la campanya política
Instagram i WhatsApp, noves finestres de la campanya política

La personalització dels continguts, mostrar una imatge més propera i el vessant humà dels candidats i les candidates són alguns dels avantatges que ofereixen les xarxes socials. Les campanyes polítiques també s’adapten a aquestes noves plataformes. Instagram i WhatsApp són, segons la professora de  facultat de Periodisme de la Universitat Jaume I de Castelló, els canals que ofereixen major proximitat amb l’audiència.

Actes de campanya en Instagram

L’especialista assenyala que els partits polítics estan emprant aquesta xarxa social com una extensió d’altres plataformes de campanya, sense aprofitar les característiques específiques. “S’està utilitzant molt la imatge dels candidats a l’entrada o l’eixida d’actes on reben el calor humà”, ha indicat López Meri, que destaca el format de les stories d’Instagram com un dels que ofereixen més possibilitats. 

Cartelleria, així com fotos i vídeos dels actes de campanya són, segons la professora de l'UJI, els continguts més compartits en aquest canal. Les candidates que més l’aprofiten són, segons l’experta, Irene Montero de Podem i Inés Arrimadas de Ciutadans. Comenta que donen més veu a les persones, convidant-les a la participació i mostren imatges del backstage, més pròximes i personalitzades. 

La proximitat de WhatsApp

Les altres plataformes novedoses en què els partits estan desenvolupant la campanya són les de missatgeria instantània, com ara WhatsApp o Telegram. Canals que, segons López Meri, permeten una manera més pròxima de comunicació amb l’electorat encara que amb alguns desavantatges. “Els utilitzen per a difondre la informació que els interessa”. En aquest sentit l’especialista alerta de la propagació d’informacions falses per aquesta via.

El principal avantatge d’aquests canals és que es pot connectar amb la gent d’una manera directa i senzilla. També permeten emprar un to diferent, més intimista i privat, humanitzar els actors polítics i fer marca. “Està comprovat que com més pròxims es mostren els actors polítics i ensenyen més de la seua vida privada més seguidors tenen; és una manera de crear engagement (compromís) en la gent”, comenta López Meri. 

Vox i Podem lideren 

Segons Amparo López Meri, Vox és el partit que més seguidors té en Instagram. El partit liderat per Santiago Abascal té 256.000 seguidors en aquest canal; en segona posició se situa Podem amb 133.000 seguidors; PP, 64.800 seguidors; PSOE, 50.200; o Compromís, 12.500. Aquest lideratge de Vox contrasta, segons López Meri amb l’escassa activitat del compte.

Un lideratge que també es produeix en Telegram, on té més de 9.000 subscriptors. Per darrere també Podem. Malgrat aquestes xifres, la professora de la UJI assenyala que en el cas de Vox va nàixer en aquestes plataformes i adverteix: “Aquesta audiència no significa que s'haja de traduir en vots”. 

També et pot interessar

stats