La crisi sanitària reconnecta audiències amb mitjans de comunicació tradicionals

Un estudi de l’UJI analitza la influència del coronavirus en el consum de notícies i la facilitat de la ciutadania per a detectar ‘fake news’.

Treballadores sanitàries de la ciutat de Nova York consulten els seus telèfons mòbils, en una imatge d’arxiu del passat 28 d’abril
Treballadores sanitàries de la ciutat de Nova York consulten els seus telèfons mòbils, en una imatge d’arxiu del passat 28 d’abril / Lucas Jackson (Reuters)

La pandèmia afavoreix la reconnexió de les audiències amb els mitjans de comunicació tradicionals, especialment, la televisió. Així ho revela una investigació de la Universitat Jaume I (UJI) que analitza la influència del coronavirus en el consum de notícies, la credibilitat atorgada als mitjans i la capacitat de la ciutadania per a detectar informacions falses.

“La Covid-19 va incrementar un 34% el consum de notícies, mentre que el 92% d’adults dels Estats Units enquestats accedeixen sovint a notícies sobre la pandèmia”, ha exposat Andreu Casero, qui ha desenvolupat una anàlisi a partir de dades secundàries de les enquestes en línia del Pew Research Center’s American Trends Panell, comparant xifres d’abans i després del brot del virus. Els resultats d’aquesta investigació han demostrat que en situacions crítiques d’alta complexitat i risc per a la vida humana, com és el cas actual, les audiències situen la cerca d’informació i el seguiment de notícies com a activitat clau.

La televisió, la gran protagonista

Les xifres analitzades per Casero, catedràtic de Periodisme a l’UJI i natural de Morella, mostren que la televisió ha aconseguit els percentatges més elevats de consum de notícies, arribant al 96%. “Les notícies nocturnes en obert han registrat un increment mitjà d’audiència del 42% respecte al mateix període d’un any abans. Les informacions per cable, un 92%”, ha apuntat sobre la publicació científica. L’augment extraordinari del consum de mitjans tradicionals i la valoració positiva de la cobertura periodística en termes de credibilitat impliquen, per a Casero, un reconeixement del periodisme com una “instància essencial”.

Una major capacitat per a detectar fake news

fake news

La capacitat de la ciutadania per a detectar notícies falses també ha crescut durant el brot del nou coronavirus: fins a un 12%. L’investigador ha explicat que, abans de la crisi sanitària, un 35% dels nord-americans afirmava haver detectat aquest tipus d’informacions conegudes com a fake news. En canvi, després de la declaració de l’estat d’emergència, aquesta xifra ha ascendit al 47% de la població. “Això implica que quasi la meitat dels ciutadans ha trobat notícies falses sobre la pandèmia”, ha subratllat el catedràtic en l’article de la revista El profesional de la información.

Els resultats d’aquest treball, a més, suggereixen novetats com la captació de persones que no consumeixen habitualment informació. “S’han reduït les desigualtats existents quant a consum de notícies entre diversos sectors de la societat, un fet que genera potencials beneficis per a la democràcia en termes d’igualtat i accessibilitat als assumptes públics”, ha valorat el també degà de la Facultat de Ciències Humanes i Socials.

També et pot interessar