El Consell ha pagat 39 milions a l'empresari xinés d'Ontinyent per huit vols i quatres vaixells amb material sanitari

Rebeca Torró defensa davant la comissió d'economia de les Corts la correcta actuació del Consell durant la pandèmia.

El Consell ha pagat 39 milions a l'empresari xinés d'Ontinyent per huit vols i quatres vaixells amb material sanitari

La Generalitat ha abonat fins dimecres passat un total de 39 milions d'euros a l'empresari d'origen xinés establit a Ontinyent Chen Wu Keping, propietari de Comité Tèxtil, pels huit avions i quatre vaixells carregats amb 500 tones, 4.440 metres cúbics de material sanitari que ha gestionat durant la pandèmia. Són dades que ha oferit la secretària autonòmica d'Economia Sostenible, Sectors Productius, Comerç i Consum, Rebeca Torró, en la compareixença durant la comissió d'economia de les Corts per a informar de la gestió de la logística dels subministraments per a la crisi sanitària de la Covid-19, sol·licitada pel PP i per ella mateixa. El PP l'ha acusada d'opacitat.

La secretaria d'Economia Sostenible ha reconegut que l'empresari avançava els diners i que el seu contacte amb el mercat xinés va permetre que arribara material sanitari molt abans que en altres punts d'Espanya. Una situació, ha contextualitzat la responsable del Consell, que marcava una important diferència en uns dies en què la falta de material de protecció era general. Torró ha remarcat que les gestions comercials amb la Xina eren molt complicades durant aquells dies i ha qualificat la situació de “guerra comercial sense escrúpols”.

“El senyor Keping ens va garantir una gestió ràpida i eficaç perquè, en una situació de mercat salvatge, si no avances els diners, no et fien. I ell, donant la cara per nosaltres, va avançar el 50% de cada reserva de material que s'anava tancant i, abans de carregar l'avió, pagava la resta. Actuacions com aquesta les qualificaríem de patriòtiques en altres situacions”, ha subratllat Torró, que ha posat en valor la “profunda solidaritat amb aquesta Comunitat” de l'empresari, que “va córrer el risc per tots”. La secretària autonòmica ha ampliat que la forma d'operar era que Sanitat primer marcava les necessitats de material i les seues especificitats, i després l'empresari el localitzava. Keping cobrava en el moment en què el Consell tenia els diners.

En total, la Generalitat ha gestionat 24 vols amb 608 tones de material i s'estan gestionant contenidors via vaixells. Alguns, contractats amb diferents empresaris, han d'arribar encara. Torró ha assegurat també que ara moltes empreses valencianes ja estan en condicions de fabricar productes sanitaris.

Des dels grups de l'oposició, el PP ha preguntat pel contracte subscrit amb l'empresari, així com per la comissió que hauria cobrat, mentre que Ciutadans s'ha interessat per les declaracions de duana i la fluctuació de preus, i Vox ha qüestionat si es va demanar ajuda a un altre empresari valencià o nacional per a portar avions. Torró ha negat que hi haguera cap irregularitat i ha dit que repetiria cadascuna de les gestions fetes.

També et pot interessar