Dels 15.000 migrants valencians als EUA de principis del segle passat, 10.000 eren de la Marina Alta
Entre el 1906 i el 1920, 15.000 valencians i valencianes migraren als Estats Units per a treballar, 10.000 d'estes persones eren de la Marina Alta, 1.000 de Pego, 700 de Pedreguer i 580 d'Orba. El cas d'Orba era molt particular, perquè este poble de no més de 1.000 habitants "es va quedar sense homes entre 14 i 50 anys", com diu Teresa Morell, autora del llibre 'Valencians a Nova York: el cas de la Marina Alta'.
Saber llegir i escriure en anglés era requisit per a poder entrar en este país nord-americà com a migrant, però al voltant del 87% de la població de la Marina Alta era analfabeta. Com ho van aconseguir aleshores?
Esta part del nostre passat migratori ha sigut recollida en el llibre de Teresa Morell, professora universitària i descendent de migrants valencians, i també en el documental del periodista Juli Esteve, 'Del Montgó a Manhattan, valencians a Nova York' i en este reportatge de 'Zoom'.