Queixes, audiències, dret d’accés, discurs d’odi i l’arxiu audiovisual centren l’informe del 2022 del Consell de la Ciutadania d’À Punt

Presentació de l'informe del Consell de la Ciutadania
Presentació de l'informe del Consell de la Ciutadania / Departament de Comunicació
02 de març 2023 - 14:55

Aquest dijous el Consell de la Ciutadania (CdC), òrgan assessor en matèria de continguts de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació, ha presentat en roda de premsa l’informe relatiu als continguts de l’any 2022 d’À Punt Mèdia.

L’acte, que se ha desenvolupat en modalitat presencial i telemàtica, ha tingut lloc a la seu d’À Punt a Burjassot i ha comptat amb la participació dels membres del Consell, encapçalats per la presidenta, Julia Sevilla. A l’acte han estat presents la presidenta en funcions del Consell Rector de la Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació (CVMC), Mar Iglesias García; el director general d’À Punt, Alfred Costa.

En la seua intervenció, la presidenta del Consell de Ciutadania, Julia Sevilla, ha fet referència al final del mandat de l’actual CdC i a l’inici en breu d’un procés de renovació d'aquest òrgan. I en aquest sentit, ha ressenyat dues qüestions que continuen preocupant a aquest Consell, com són la redacció d’un reglament regulador del dret d'accés i la necessitat de fomentar l'ús del valencià en la publicitat. Aquestes són, entre altres temes, línies que hauran de tindre un seguiment en un Consell de Ciutadania renovat.

Respecte a l'informe corresponent al mateix període de l'any passat, cal destacar que hi ha hagut una disminució significativa dels suggeriments rebuts per part del CdC, que han passat dels 1.262 del 2021 als 81 en aquest any 2022. En canvi, pel que fa a les queixes se n’han rebut 65 en total i es manté la mateixa tendència que l'exercici anterior, amb un lleuger increment de 5 en aquest exercici.

El Consell de la Ciutadania junt a Mar Iglesias i Alfred Costa
El Consell de la Ciutadania junt a Mar Iglesias i Alfred Costa / Departament de Comunicació

Pel que fa a l’evolució de les audiències, l’informe destaca l'any 2022 com el de més estabilitat en la quota de pantalla convencional amb un pic a l'alça per Falles; però subratlla que en la valoració del procés de consolidació s'han de tindre en compte altres factors com el consum híbrid dels mitjans com internet, YouTube o TV a la carta, que tenen el seu espai en aquest informe.

Al costat de l'acurat informe estadístic de les queixes i suggeriments de l’audiència, així com de l'anàlisi d’audiències de l’ens públic, un dels punts més importants de l’informe que ha ressenyat Julia Sevilla és: “L'estudi del dret constitucional d'accés dels grups socials als canals de la CVMC, i la presentació al Consell Rector d’una proposta de reglament per a la sol·licitud d’aquest dret per part dels grups socials”.

Sevilla ha destacat també la part de l’informe que parla sobre el paper que exerceixen els mitjans de comunicació per a minimitzar els efectes negatius dels discursos estereotipats i discriminatoris. “Els actors dels mitjans han de desempolsegar codis ètics i deontològics per a afrontar no sols una aplicació efectiva, sinó una actualització d’aquests si volem progressar alhora que ho fan les nostres societats”, ha assenyalat.

Així mateix, ha posat en valor la proposta que, tancant aquest informe anual, parla d'un nou protocol per a facilitar material de l'arxiu documental, i ha dit que “es pretén donar resposta a les sol·licituds que es puguen presentar en un futur sobre l'accés a la documentació arxivada i multiplicar el valor d’aquesta”.

Link per accedir a l’informe complet.

 

El Consell de la Ciutadania és també l’encarregat d’exercir la defensa de l’audiència i contribuir a capacitar-la per a un exercici crític, actiu i exigent, per això animen la ciutadania a utilitzar les vies de comunicació amb el Consell d’Informatius com ara el correu electrònic, les xarxes socials o el formulari de contacte que es troba a http://www.cvmc.es/consell-ciutadania/

També et pot interessar

stats