Maruja Tomás, la vedet de Montaverner que compartia popularitat amb James Stewart, Judy Garland i Henry Fonda

La seua fama als anys trenta al món del teatre i el cinema la va dur a les portades de les revistes; a més a més, als anys cinquanta, va contribuir a l'èxit de Lina Morgan i Antonio Molina

Maruja Tomás, l'estrela del cinema i la revista dels anys trenta / À Punt Mèdia

Tresors amb història, programa rere programa, és un descobridor de talents valencians, molts dels quals havien quedat oblidats. Gràcies a l'equip del programa i al seu treball amb aquest projecte per a crear un arxiu col·lectiu i col·laboratiu de records que tinguen un màxim de cent cinquanta anys d'antiguitat.

Entre aquest patrimoni cultural valencià, regirant entre els objectes quotidians i els tresors amagats als racons i calaixos de les llars valencianes, han trobat Maruja Tomás. Actriu i artista, famosa als anys trenta, que ha arribat al programa de la mà d'una familiar seua, Reme Tomás.

Maruja Tomás quan triomfava com a vedet
Maruja Tomás quan triomfava com a vedet / À Punt Mèdia

Com ha explicat Reme Tomás a la historiadora d'art Irene Ballester, "Maruja va ser una cantant, vedet i actriu valenciana que va nàixer a Montaverner el 1912 i va morir a Lió el 1977". Una dona valenta que en triomfar va compartir protagonisme als cromos de l'època amb figures de la talla de James Stewart, Judy Garland i James Fonda". I aquests són només els primers noms que ha anat enumerant.

Maruja Tomás va naixer el 1912 a Montaverner. En morir son pare ―ella era ben menuda― la família es va traslladar a viure a Alcoi. "Va ser en aquesta ciutat on va descobrir el món del teatre". En fer els setze anys Maruja va veure la possibilitat de ser artista. "Va debutar i treballar amb Celia Gámez", l'actriu i cantant popular de la revista espanyola durant la primera meitat del segle XX.

El 1932, quan tenia vint anys, ja ocupava les portades de les revistes de l'època. "La van contractar en una empresa catalana antifeixista per a fer curtmetratges. Aquesta faena li va donar l'oportunitat de gravar a Berlín". Corrien els primers anys de la Guerra Civil espanyola.

Maruja a la portada de revistes i com a personatge de cromos junt amb Henry Fonda, James Stewart i Judy Garland
Maruja a la portada de revistes i com a personatge de cromos junt amb Henry Fonda, James Stewart i Judy Garland / À Punt Mèdia

En plena Guerra Civil va entrar a la presó

"En tornar a Espanya la van tancar a la presó. Va ser l'arquitecte i productor de cinema, Saturnino Ulardi, qui la hi va traure". Maruja va començar a fer pel·lícules de trenta minuts amb el director Edgar Neville ―diplomàtic, artista, escriptor, dramaturg, director de cine i pintor― i també amb Florian Rey, director de cine i considerat un dels màxims representants del cine mut i de la indústria cinematogràfica de la Segona República.

Maruja Tomás, en 1932, amb sols 20 anys ja ocupava les portades de les revistes de l'època. Va debutar amb Celia Gàmez i als anys 50 donava faena a Antonio Molina i Lina Morgan

Però Maruja Tomás no es va conformar a treballar per a altres ―i com si fos una emprenedora del segle XXI― als anys cinquantat va decidir crear la seua pròpia companyia. "I va triomfar amb la seua obra de teatre Cinco minutos ni más ni menos, en què arriba a fer més de mil representacions. Va incorporar a la seua empresa Antonio Molina. I el 1952, de la seua mà, triomfà al barri de Russafa de València Lina Morgan.

Com ha dit Reme Tomàs en el programa "el més important és poder visualitzar dones com ella que han sigut molt valentes i emprenedores. Poder formar part del museu dels Tresors amb història és, al mateix temps, un homenatge a totes aquestes dones".

Maruja, portada de la revista 'Los inseparables'
Maruja, portada de la revista 'Los inseparables' / À Punt Mèdia

També et pot interessar