Agustín Trigo, el farmacèutic visionari valencià que va crear el Trinaranjus a principis del segle XX

Tresors amb història recorda la figura del boticari, empresari, intel·lectual i polític pioner en la creació de les primeres begudes refrescants efervescents

Els invents del doctor Trigo arriben a 'Tresors amb història' / À Punt Mèdia
À Punt
Mayte Aparisi @apunt_media
26 de maig 2022 - 10:33 Actualitzat: 26 de setembre 2023 - 12:07

El farmacèutic José María de Jaime ha portat al programa Tresors amb història uns objectes ben particulars per a recordar la figura d'un insigne personatge valencià. Ha dut algunes de les primeres ampolles amb què Agustín Trigo venia una novedosa beguda que ell mateix havia creat. El doctor Trigo va ser el creador, el 1935, del Trinaranjus. Es tractava del primer refresc a Espanya sense gas i elaborat a partir de taronges. Agustín Trigo va ser un farmacèutic visionari i pioner en la creació de les primeres begudes refrescants.

Una història que —segons José María de Jaime— recorda a la de la marca Coca-Cola, la que "com algunes fonts diuen, es va inventar en una farmàcia als Estats Units, això sí, amb permís del poble d'Aielo de Malferit, que manté que la fórmula ve d'allí".

Preguntat per què el farmacèutic Agustín Trigo utilitzaria la taronja, la resposta ha sigut l'esperada: "Pels excedents valencians. Es volia buscar una eixida al producte d'ací. El doctor Trigo va començar creant la Naranjina, que era un suc sense gas, mentre en paral·lel va produir el producte efervescent, l'Orangina". De Jaime recorda el que passava als anys vint del segle passat als laboratoris del doctor Trigo. Però no va ser fins als anys trenta quan trobem aquests productes en la publicitat, amb la botella trilobulada.

Imatge d'arxiu d'una fotografia de l'ampolla original
Imatge d'arxiu d'una fotografia de l'ampolla original / À Punt Mèdia

La marca Trinaranjus va substituir a la marca Naranjina, mentre que la marca Orangina, com a producte efervescent, es va conservar. "De fet el doctor Trigo va aconseguir uns socis francesos i una difusió a França extraordinària. Anys després, el doctor Trigo es va deslligar de la marca". Arribat aquest punt José María de Jaime ha dit "vull destacar aquesta circumstància: la marca Orangina, que és el primer refresc francés (hui dia), es va crear a València".

Agustín Trigo va ser un farmacèutic visionari que a principis del segle XX va crear les primeres begudes refrescants efervescents conegudes.

Les dues teories al voltant del nom Trinaranjus

Respecte de la raó que va dur al doctor Trigo a triar el nom Trinaranjus, segons José María de Jaime, "hi ha dues teories. D'una banda podria ser la referència al fet que el producte està fet amb tres taronges. Com veiem en l'envàs de la botella", al disseny original que porta tres taronges a la base.

"Però també podria ser un epònim i la partícula 'tri' estaria fent referència a Trigo (cognom del creador) ... Jo ho vaig preguntar (a la família) i no em van saber dir". Els productes del doctor Trigo no s'acabaven ací. També va desenvolupar el citrat de magnèsia, que era al mateix temps un refresc i una medicina. "Com a refresc el prospecte informava que calia prendre una cullerada, com a laxant havia d'ingerir dues cullerades".

Imatge d'una fotografia antiga del doctor Agustín Trigo
Imatge d'una fotografia antiga del doctor Agustín Trigo / À Punt Mèdia

El visionari doctor Trigo va aconseguir crear un producte reconegut internacionalment. En opinió de José María de Jaime ell va ser ambiciós i va tindre una visió i una projecció industrial, en un context de la professió en la qual els farmacèutics d'aquella època es mostraven "molt modestos i sense ambició".

Parlar del doctor Trigo suposa també parlar de la seua projecció intel·lectual, ha dit de Jaime. "Ell va ser l'únic farmacèutic que ha presidit la Reial Acadèmia de Medicina de València. Va pertànyer a l'Institut Mèdic Valencià, a l'Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles de València. També va ser membre de la Reial Acadèmia Nacional de Farmàcia, a Madrid. Va demostrar una gran capacitat científica i intel·lectual".

A més a més es va significar políticament. Va ser regidor dels partits republicans i al 1931 va ser l'alcalde de València. "Quan en les eleccions de 1931 s'imposen les candidatures republicanes el buscaren per ser una figura de molt de prestigi, que unificava les diferents sensibilitats republicanes. Un símbol per a totes les persones", ha explicat de Jaime.

El 1930 Trinaranjus, a les campanyes publicitàries, deia: "Eclipsa la calor perquè apaga la set. Demane'l a tot arreu". En arribar els anys seixanta el missatge era: "Balla el twist i beu Trinaranjus".

Orangina, citrat de magnèsia i una de les primeres ampolles d'Orangina
Orangina, citrat de magnèsia i una de les primeres ampolles d'Orangina / À Punt Mèdia
Un periòdic informa de la fàbrica d'essències del doctor Trigo
Un periòdic informa de la fàbrica d'essències del doctor Trigo / À Punt Mèdia
Anunci publicitari amb la singular ampolla
Anunci publicitari amb la singular ampolla / À Punt Mèdia

També et pot interessar

stats