Els inicis de Nach a la Maskletá: "Com que la gent no havia vist mai un concert de rap, ara pense que es quedaria flipada"

La nova sèrie documental "La maskletà", que aborda els inicis de músics com Nach, repassa l'escena musical valenciana dels 90 i 2000, anys d'una revolució cultural i explosió sonora

Nach, entrevistat al programa La Maskletà d'À Punt Mèdia

El raper Nach, que va començar la seua carrera a Alacant i ha aconseguit ser tot un referent internacional, ha sigut un dels primers convidats de la websèrie 'La Maskletà', que dedica el primer capítol a analitzar l'escena hip-hop valenciana. "El tracte que jo vaig rebre de "La maskletá", quan era un xaval que estava començant a rapear, el fet de veure'm en un fanzine, per a mi va ser brutal", ha relatat Nach dels seus rècords del fanzín i pub d'Alacant "La maskletá", als quals retem homenatge en aquest programa de mateix nom que viatja a la cultura underground de la dècada dels 90.

Nach i Fran Cañas, el seu mànager, han contat el treball que hi ha darrere d'un artista així com els inicis. "Hi havia grups que arribaven al pub amb el seu bateria, guitarra... i jo arribava amb la meua cinta de casset i començava a rapejar... Pense que com que la gent no havia vist mai un concert de rap, es quedaria bocabadada". Segons explica Jorge Villar, propietari del Pub "La maskletá" així com creador del fanzín, als 90 a la Comunitat Valenciana no hi havia una escena musical del hip-hop. Hi havia referències extranyes com MC Hammer, El príncipe de Bel Air, però els grups americans com Kenemy entre altres no arribaren amb força". Al 1994 es va publicar el primer disc de hip-hop a Espanya anomenat "Madrid zona bruta" del Club de los poetas violentos, i no va ser fins al 2000 que es van publicar altres discs coneguts, com els de "La Mala Rodríguez", "Violadores del verso", "Arma Blanca", entre d'altres.

Nach confessa que era un enamorat del fanzine "La Maskletà"
Nach confessa que era un enamorat del fanzine "La Maskletà"

Fran Cañas, respecte d'aquells anys 90, ha explicat que: "el hip-hop dels 90 era molt autèntic. Ens va unir a Nach i a mi i ens va portar cap a un món desconegut". Preguntat com veia aquell moment cultural musical ha contat que "abans hi havia una part més real, més autèntica, on estava tot per construir. Les relacions personals eren molt més autèntiques. Ens unia un interés desconegut que ni nosaltres sabíem fins on ens portaria".

El mànager reconeix que quan va escoltar les primeres maquetes de Nach va quedar admirat i va pensar que volia participar de l'evolució d'aquell projecte i d'aquell músic. A partir d'ací tots dos començaren els viatges a Madrid, els contactes amb companyies discogràfiques.

Nach ha contat que aquell hip-hop dels 90 els permetia relacionar-se amb altres persones on l'únic nexe comú era aquest gènere musical. "S'havien ajuntat quatre elements: el b-boying -que és ballar en el sòl-, rapejar, els DJ's i la gent que pintava grafitis, i de la unió de tots va sorgir aquest moviment".

L'época de les maquetes en cintes de casset

El músic de hip-hop parla d'una època en què una maqueta que anava en una cinta de casset es venia per 500 pessetes i les còpies manuals les feia el mateix músic. Nach i el seu productor han recordat Armando de Discos Ufo, que aquells anys va recoltzar moltes maquetes de produccions alacantines. Fran ha destacat que aquest professional va fer un gran treball pel que fa a la distribució i promoció d'aquestes maquetes tan artesanals. Una base i uns puntals que van ser molt importants per a l'evolució de molts grups i cantants.

Nach ha confessat al programa que un dels músics que va marcar el seu camí i la seua carrera va ser el músic novaiorqués Nas, i el seu disc Illmatic. Tot un clàssic de la cultura hip-hop.

Èxits de Nach

L'alacantí Nach, va composar un tema per l'ACB dedicat al mon del basket -altra de les seues passions-. A més a més, ha estat nominat als Goya al 2012, per la película "Verbo", i també als Grammis i als MTV music awards.

Nach també ha parlat en 'La Maskletà' dels nous projectes a piano i veu, on juntarà les seues tres vessants: el rap, la poesia i l'slam poetry, un tipus de poesia escènica: "una poesia interpretada amb molt més ritme".

Dones referents del hip-hop: Hakuna Tanaka i Tesa

L'artista de hip-hop ilicitina Hakuna Tanaka
L'artista de hip-hop ilicitina Hakuna Tanaka
La rapera valenciana Tesa
La rapera valenciana Tesa

El programa també ha presentat dues referents dones del hip-hop actual. Hakuna Tanaka (d'Elx) i Tesa (València), que estan donant continuitat al treball que als 90 començaren altres dones com Ari o La Mala, des d'aleshores un referent. La rapera Tesa ha contat al programa que va ser a un viatge a Irlanda, on va anar a treballar d'au-pair, quan va decidir fer un disc. Així va començar tot.

L'ilicitana Hakuna Tanaka ha dit que per a ella Nach va ser un referent i la raó per la qual ella s'enamorara del hip-hop. Aquesta artista ha reconegut no estar encasellada en un estil concret: "jo faig des de hip-hop reggae a hip-hop rock, i aquesta evolució està marcada per aquella època dels 90, de molta fusió, i no tindre por de no fer un hip-hop clàssic i massa dur".

També et pot interessar