Xiva actualitza el pla de mobilitat per a frenar els embussos de camions al centre històric

El projecte urbanístic, premiat en la Setmana Europea de la Mobilitat, ha obert una crisi en el govern municipal

Imatges de camions encaixonats al nucli històric de Xiva compartides pel veïnat a les xarxes socials
Imatges de camions encaixonats al nucli històric de Xiva compartides pel veïnat en les xarxes socials / À Punt NTC

L'Ajuntament de Xiva (Foia de Bunyol) ha actualitzat la senyalística del municipi i ha modificat l'orientació d'algunes vies per a tractar de frenar els embussos que han seguit a l'eliminació d'un dels carrils i sentits de circulació del carrer del Doctor Nácher, la principal artèria de comunicació del municipi. El projecte, una acció d'urbanisme tàctic, va ser guardonat amb el primer premi de la Setmana Europea de la Mobilitat de la Generalitat.

La remodelació urbana, pensada per a reduir la pressió del trànsit al poble, ampliar les voreres i recuperar espai per als vianants, ha tingut efectes imprevistos, desviant turismes desorientats i més d'un vehicle pesant al nucli històric, per a sopresa i enuig del veïnat.

Les imatges de camions encaixonats, circulant a un pam de les parets de les vivendes d'algunes vies i sense espai físic per als vianants han fet la volta al municipi, alimentant de pas la controvèrsia política sobre la mesura. El veïnat crític ha passat del cabreig a la broma, transformant la situació en mems, que s'han fet virals a la comarca de la Foia de Bunyol.

El govern municipal va aplicar la remodelació urbana al mes de maig. A les acaballes de setembre, en resposta a les queixes ciutadanes, l'ajuntament va anunciar modificacions, que finalment va activar divendres passat.

"Hem reconegut que s'ha produït un augment de la densitat del trànsit i per això hem anunciat mesures correctores, que necessitaven un temps per a desenvolupar-se", ha explicat a À Punt el regidor de Desenvolupament Urbà Manuel Clemente.

Entre aquestes mesures hi ha més cartells de prohibició per a la circulació de camions i la reserva d'algunes vies només per a l'accés del veïnat.

Clemente culpa de bona part dels embussos els transportistes infractors, ja que assegura que "abans i ara" els camions tenien prohibit circular pel nucli històric, un traçat urbà d'origen medieval i carrers estrets.

Denuncia, a més, que algunes de les imatges de taps i caos urbanístic que s'empren per a criticar la remodelació del trànsit de Xiva s'han tret fora de context, com en el cas d'una multitudinària congestió a la plaça de l'Església, on coincideix un camió amb mitja dotzena de turismes, la qual, assegura, haurien causat en realitat uns vehicles mal aparcats.

A l'esquerra, un dels embussos denunciats, que l'ajuntament atribueix a vehicles mal aparcats; a la dreta, una de les bromes en les xarxes sobre remodelació urbanística, visible per la zona blanc-i-blava
A l'esquerra, un dels embussos denunciats, que l'ajuntament atribueix a vehicles mal aparcats; a la dreta, una de les bromes en les xarxes sobre remodelació urbanística, visible per la zona blanc-i-blava / À Punt NTC

Crisi en el govern municipal

La controvèrsia ha saltat a l'arena política i s'ha convertit en un element recurrent d'atac a la gestió de l'executiu municipal. En l'últim episodi d'aquest conflicte, Veïns Independents de Xiva (Vinchi), un dels socis del govern local, s'ha desmarcat de la mesura, tensant la relació amb Compromís i Més i Esquerra Unida en el si d'una coalició que no passa pel seu millor moment. "Després de mesos i d'assajos, creiem i comprovem diàriament que Xiva no té l'estructura necessària per a una transformació d'aquesta índole" ha explicat Vinchi en un comunicat, en què insta a revertir el projecte i activar una circumval·lació alternativa.

Hores després, els altres dos socis a l'ajuntament responien amb un altre comunicat en què refermaven el pla urbà i recordaven que figura en els respectius programes electorals com un dels principals objectius de la legislatura.

"Considerem que el centre del poble ha d'estar dissenyat més per a les persones que per als cotxes" (...) Creiem que la seguretat de les persones està per damunt d'altres percepcions i interessos i la quantitat de persones que circulaven per la calçada [abans de la remodelació], per no poder fer-ho per la vorera era massa nombrosa" es llig en la nota informativa. I afig en referència a Vinchi: "Quan es pren una decisió en la qual, estem convençuts, millora la mobilitat de molts ciutadans i ciutadanes, cal ser més conseqüents".

També et pot interessar

stats