Vora 500 motoristes morts i 27.000 ferits en l'última dècada a la Comunitat Valenciana

Més de la meitat dels finats va donar positiu en alcohol, drogues o psicofàrmacs

Motocicleta accidentada en una imatge d'arxiu
Motocicleta accidentada, en una imatge d'arxiu / À PUnt NTC

A la Comunitat Valenciana s’han registrat 514 accidents mortals amb motos implicades entre el 2014 i el 2023, en els quals han mort 489 motoristes, segons un estudi de la Fundació Línia Directa en col·laboració amb Centro Zaragoza. És un 12% de la xifra total de motoristes morts en accidents de trànsit registrats a Espanya durant el mateix període, 4.000. En esta última dècada s’ha incrementat.

El nombre de motoristes morts a Espanya s’ha “disparat” en l’última dècada, ha crescut un 44% entre el 2024 i el 2023, segons explica la directora de Comunicació de Línia Directa, Mar Garré. Encara han augmentat més els accidents mortals amb motocicletes implicades, que han crescut un 74% en el mateix període. Un increment molt superior a l'experimentat pels turismes (21%).

En el mateix període també s’han registrat més de 330.000 motoristes ferits a tot l'estat, dels quals uns 31.500 (el 10,5 %) necessitaren hospitalització. A la Comunitat Valenciana, la xifra ha superat els 27.500 ferits, un 9% del total, dels quals 3.500 han sigut atesos en un hospital.

Castella-la Manxa, Castella i Lleó i Navarra són les autonomies que registren major proporció d'accidents mortals amb moto sobre el total. En el costat oposat es troben la Comunitat de Madrid, Catalunya i Aragó. Pel que fa a la Comunitat Valenciana, amb un 1,9% està per damunt de la mitjana nacional (1,3%).

Els motoristes són, en general, un col·lectiu responsable, però també molt vulnerable davant de les imprudències com ara superar el límit de velocitat permés, fet que es dona en el 29% dels sinistres mortals amb motos implicades de l’última dècada. A més, segons l’estudi Accidentalitat, lesivitat i percepció en els motoristes espanyols (2014-2023), en el 12% dels casos el motorista no portava casc i en el 8% circulava sense permís en vigor. Pel que fa al consum de substàncies estupefaents, el 53% dels motoristes morts va donar positiu en alcohol, drogues o psicofàrmacs.

La prudència és la millor i principal recomanació, per a motoristes i per a la resta de conductors. Ja que, com recorda Mario Valls, propietari d’un taller de motos a Torrent (Horta Sud), no tenen xassís. “El xassís som nosaltres”, advertix. I és que, per moltes mesures de protecció que prenguen, en un colp contra un cotxe, el motorista sempre té les de perdre.

Per això és important, com a motoristes, parar atenció als voltants i assegurar-se que els cotxes els han vist, i intentar no col·locar-se en els punts cecs dels vehicles, explica José Calomarde, vicepresident del club de mototurisme de València. També cal no oblidar “no estem sols en la carretera”.

També el manteniment i neteja de vies i la retirada d'elements perillosos, com les tan temudes barreres de seguretat, claus per a intentar canviar esta tendència.

Homes de mitjana edat en via interurbana, els que més moren

Segons l’informe, el perfil del motorista mort en accident de trànsit és el d'un home de mitjana edat (40 a 50 anys), que conduïx una motocicleta i se n'ix de la via en una carretera interurbana en cap de setmana i durant el mes de juliol.

El nombre de sancions a conductors de motos ha augmentat un 30% en una dècada, i supera ja els 1,1 milions. Les més freqüents: circular sense ITV vàlida (29%), l'excés de velocitat (17%) i circular sense assegurança (14%). Segons l’estudi, este increment pot respondre a l’augment de la pressió sobre els infractors o l’increment del parc de motos en l’última dècada.

Existix una forta conscienciació dels motoristes sobre la protecció: el 98% dels motoristes afirmen portar sempre el casc quan conduïxen i el 83% acompanya este accessori amb guants, botes o jaquetes especials. No obstant això, hi ha marge de millora en altres àmbits, ja que el 46% reconeix no respectar els límits de velocitat —43,4% en el cas dels motoristes valencians— i el 22% admet haver conduït la moto sota els efectes de l'alcohol, mentre que a la Comunitat Valenciana eixa xifra se situa en el 22,5%.

També et pot interessar

stats