Vora 300 manifestants en defensa dels serveis psicopedagògics escolars a València

Els treballadors i treballadores dels SPE rebutgen l’esborrany del decret d’orientació que ha proposat la Conselleria d’Educació i que suprimeix els serveis psicopedagògics escolars

Un moment de la manifestació aquest dissabte dels Serveis Psicopedagògics escolars
Un moment de la manifestació d'aquest dissabte dels serveis psicopedagògics escolars / Fran Martínez
Fran Martínez
15 de maig 2021 - 19:39

La plataforma en defensa d'un model d'orientació de qualitat Volem SPE, que representa els professionals dels serveis psicopedagògics escolars (SPE), ha reunit aquest dissabte vora 300 professionals a la plaça de Sant Agustí de la ciutat de València. La protesta, per a mostrar el seu rebuig al nou model d'orientació educativa que el Consell ultima en un decret per al curs vinent, ha tingut el suport del sindicat STEPV.

La nova proposta, entre altres mesures, preveu la supressió dels 34 serveis psicopedagògics escolars que hi ha en tota la Comunitat Valenciana. L'objectiu es substituir-los per orientadors educatius que formaran part de la plantilla de cada centre d'educació infantil, primària i especial. Seria el mateix model que ja està implantat en Secundària. 

La Conselleria d’Educació explica que l'objectiu de la proposta d'integració d'orientadors educatius en la plantilla és donar ''millor atenció a l'alumnat i a les famílies. I que els orientadors participen en el projecte educatiu’’. Un canvi que té el suport de la gran majoria dels directors i directores de les escoles. 

Què en diuen els professionals dels SPE?

Però els treballadors i les treballadores d’aquests serveis se senten perjudicats amb el canvi. Segons diuen, amb aquest nou model ‘’s’elimina una xarxa de professionals molt àmplia i molt pròxima als centres educatius que dona una resposta més inclusiva i directa a famílies i alumnat’’. 

En declaracions a À Punt, han explicat que els seus equips multidisciplinaris estan ben coordinats ''per a atendre xiquets vulnerables amb necessitats especials''. I el que reclamen és ''diàleg i participació per a fer uns equips excel·lents''.

També asseguren que durant els 30 anys que els serveis psicopedagògics estan en marxa, ha quedat demostrada la seua gran utilitat a l'hora de treballar de manera transversal entre centres i departaments. 

Què diu la conselleria?

Segons fons de la Conselleria d'Educació, amb aquest nou disseny s'incrementa un 32% la plantilla d'orientadors i orientadores als centres educatius. En la seua opinió, es tracta d’un nou model que se centra en la creació d'equips d'orientació educativa als centres d'educació infantil, primària i educació especial.

També expliquen que s'aconsegueix ''una millor coordinació entre els equips d'orientació educativa d'infantil, primària i educació especial i els departaments d'orientació educativa i professional de secundària, així com la creació d'unitats especialitzades d'orientació, i la intensificació del treball social en barris d'atenció educativa singular’’. 

En opinió de la conselleria, amb aquest personal especialitzat integrat en les plantilles de cada centre, les actuacions d'inclusió i orientació educativa de l'alumnat de totes les etapes educatives ''asseguren un major èxit d'actuació perquè s'afavoreix un seguiment més pròxim de cada cas’’.

També et pot interessar