Més visible i sense baixar del vehicle: així és la llum que substitueix els triangles

A partir d'aquest dijous es pot usar el dispositiu lluminós de senyalització de perill V-16 que el 2026 serà obligatori i connectat a la DGT

Aquest aparell, que serà d'ús obligatori a partir de 2026, permet als conductors senyalitzar una avaria sense necessitat de baixar del cotxe
Aquest aparell permet als conductors senyalitzar una avaria sense necessitat de baixar del cotxe / Help Flash

Els triangles d'emergència del cotxe poden substituir-se a partir d'aquest dijous per un dispositiu lluminós de senyalització de perill amb llum groga anomenat V-16, que se situarà damunt del vehicle immobilitzat. Així ho recull el Reial decret que es va aprovar el mes de març i que regula els serveis d'auxili en vies públiques, amb l'objectiu de garantir la seguretat del sector. No usar cap dels dos elements comporta una sanció de 200 euros.

Aquest aparell, que serà d'ús obligatori a partir de 2026, permet als conductors senyalitzar una avaria o un accident sense necessitat de desplaçar-se 50 metres caminant per la calçada per a posar els triangles.

Cada dia uns 11.000 vehicles efectuen nombroses operacions d'ajuda i rescat que comporten un alt grau de perillositat. Segons el Ministeri d'Interior, la col·locació dels triangles comporta haver d'eixir del vehicle per a col·locar-los i, entre 2018 i 2020, un total de 42 persones han mort en vies interurbanes després d'haver baixat del vehicle.

Actualment, si l'avaria es produeix en una carretera de doble sentit, cal col·locar els dos triangles d'emergència, un per davant i un altre per darrere, a una distància mínima de 50 metres, de manera que cadascun siga visible almenys des de 100 metres de distància. Si l'avaria es produeix en autovia o autopista, tan sols és necessari un triangle en la part posterior del vehicle a la mateixa distància.

Per això, a partir d'aquest dijous els conductors podran substituir els triangles per aquest dispositiu lluminós, que millorarà la visibilitat del vehicle avariat, sobretot en condicions de baixa lluminositat.

És important tindre en compte que no s'admet qualsevol llum d'emergència, han d'estar homologades. La norma aprovada per la DGT recull els requisits de seguretat que han de complir les llums V-16.

Una de les marques de llum V-16 homologades que hi ha al mercat
Una de les marques de llum V-16 homologades que hi ha al mercat

Característiques del nou dispositiu V-16

  • Què és?: la llum d'emergència V-16 és un dispositiu lluminós que avisa la resta de conductors de la presència d'un vehicle avariat en carretera.
  • Més visibilitat: té la mateixa funció que els triangles, però respecte a aquests, els altres conductors poden veure el vehicle avariat des de més lluny.
  • Més segur: també és més segur de col·locar-la, ja que té una superfície imantada que s'adhereix al sostre del vehicle, de manera que no és necessari que el conductor baixe del vehicle.
  • Color: entre les característiques que ha de tindre aquest dispositiu per a ser homologat és que ha de ser de color groc auto.
  • Irradiació: el sistema òptic estarà dissenyat de manera que la llum cobrisca un camp de visibilitat horitzontal de 360 graus i un mínim de huit graus cap amunt i cap avall
  • Intensitat: la intensitat ha de ser en el grau 0, entre 40 i 80 candeles efectives, i en els graus ±8, d'un mínim de 25 candeles. En tots dos casos, aquesta intensitat es mantindrà durant almenys 30 minuts. La freqüència de centelleig ha d'estar entre 0,8 i 2 Hz.
  • Protecció: el grau de protecció IP serà almenys IP54.
  • Temperatures: el funcionament de la llum ha d'estar garantit a temperatures de −10 °C i 50 °C.
  • Alimentació: entre altres particularitats, l'alimentació de l'aparell serà autònoma a través d'una pila o una bateria que haurà de garantir que es pot usar en els 18 mesos següents.

Connectades a la DGT el 2026

L'1 de gener de 2026 la llum V-16 serà obligatòria i ja no es podran utilitzar els triangles. A més, entra en vigor la norma que només admet l'ús de llums connectades per a geolocalitzar el vehicle en la carretera. La informació sobre la ubicació del vehicle accidentat s'enviarà cada 100 segons a la DGT, fins que es desactive la llum.

També et pot interessar

stats