Detectors de fum, canvis en les façanes o dos eixides per planta: què hem aprés de l'incendi de Campanar?
La legislació avança a espai, i la nova normativa sobre la seguretat de les façanes dels edificis és encara un esborrany
Dos anys després d'un incendi que va colpir la societat valenciana, les noves edificacions prenen mesures perquè una tragèdia com aquella no es torne a repetir. Tot i això, la legislació avança encara més a espai que les obres del sinistrat edifici de Campanar i la nova normativa, de moment, és només un esborrany.
A Mislata trobem la torre Navis, un edifici bessó del de Campanar, construït per la mateixa promotora. Els propietaris de la gran majoria de les 162 vivendes volen vendre-les, però garantint-ne la seguretat. Perquè, a pesar que en l'incendi de fa dos anys moltes circumstàncies van crear una tempesta perfecta, la façana ventilada va ser un dels elements que va quedar qüestionat.
Esta classe de façana pot ser una bona solució, però s'ha d'utilitzar amb unes certes condicions. El més important és la compartimentació, que no estiguen comunicades totes les parts de l’edifici. Una intervenció obligada en la futura nova legislació per a noves edificacions. "Hi ha un esborrany de novembre del 2025 que proposa modificar la compartimentació de les façanes ventilades cada dos plantes, endurir les característiques del material i considerar la façana en conjunt, no individualment"; explica Vicent Ponts, responsable de desenvolupament de l'Oficina Tècnica d'Enginyeria Forense.
També preveu que s'hi incloguen detectors de fum i en cas de tindre dos o més escales, que habiliten dos eixides per planta i establisquen una separació mínima entre escales de tres metres. En dos anys, el servei de prevenció d’incendis ha visitat més de quaranta edificis que superen les quinze plantes a la província de València. Tot per adequar la seguretat i poder executar plans d’evacuació. "Ha canviat la sensibilitat de tècnics i promotors, ara mirem això amb molt de compte", assegura Salvador Lara, degà del Col·legi Oficial d'Arquitectes de la Comunitat Valenciana.
Això sí, els experts coincidixen en el que queda a fer, com ara implementar més plans d'emergències perquè davant d'un sinistre la gent sàpiga com reaccionar, o realitzar més simulacres d'evacuació.
Més llegit
-
Superdiumenge faller: macrodespertà, mascletà i la Crida des de les Torres de Serrans
-
Diumenge de talls de trànsit a València amb motiu de la Crida i els primers actes fallers
-
Es complixen dos anys de l'incendi de Campanar, amb un edifici en plena reconstrucció
-
La Crida de les Falles 2026, este diumenge per À Punt
-
Consulta els municipis on no hi haurà classes per Falles este 16 de març
-
Un triple de Hezonja deixa el València Basket sense final de la Copa (106-108)