Els valencians esperen cinc dies de mitjana per a rebre cita presencial en l'atenció primària
Les comunitats autònomes van fixar fa quatre anys que el temps màxim d’espera havia de ser de 48 hores
El temps mitjà d’espera per a obtenir una cita presencial amb atenció primària a la Comunitat Valenciana a través del web o l’aplicació mòbil del Servei de Salut és de 5,1 dies hàbils; i de 4,5 dies si es demana una cita telefònica, segons una enquesta realitzada per l'Organització de Consumidors d'Espanya (OCU). Es tracta d'un termini lleugerament superior a la mitjana nacional (de 4,9 dies), però molt superior a les 48 hores d'espera màxima que les comunitats autònomes van fixar fa quatre anys en el Marc Estratègic per a l'Atenció Primària.
L’OCU va enquestar a 2.261 persones entre el 15 de març i el 2 d’abril i va concloure que només el 28% de les cites en el nostre territori compleix actualment aquest compromís. Aquesta xifra revela “les dificultats dels espanyols per a accedir al servei més bàsic de la sanitat pública”, segons l’organisme, que ha obert la campanya “Més qualitat, menys esperes” per a exigir una cita en menys de 48 hores i una atenció per pacient de, mínim, deu minuts.
Considerant que els centres de salut d’atenció primària només atenen a la ciutadania els dies hàbils i generalment ofereixen una cita presencial, com a mínim, l’endemà d’haver-la sol·licitat, l’OCU assenyala que les comunitats autònomes amb major temps d'espera són Catalunya i Madrid, amb 6,9 i 5,7 dies, respectivament. Per contra, l'espera mitjana a la Regió de Múrcia és de 2,9 dies; i a Castella i Lleó, de 3 dies.
Per part seua, les cites per a una consulta telefònica reuneixen terminis en general molt similars. En el cas de les esperes per a una consulta d'infermeria, en la Comunitat Valenciana és de dos dies, molt similar a la mitjana nacional (2,2 dies), excepte a Catalunya on són 3,9 dies de mitjana.