València, segona ciutat d'Espanya en mobilitat sostenible, segons Greenpeace
L'ONG analitza en un estudi el grau de compromís d'una dotzena d'ajuntaments respecte als seus plans de mobilitat.
València és la segona ciutat més valorada en mobilitat sostenible de l'Estat espanyol, després de Bilbao. El 'Rànquing de Mobilitat Urbana' encarregat per Greenpeace li atorga una puntuació de 6,6 sobre 10 (lleugerament per darrere de la capital biscaïna, que obté 6,9 i a una dècima de Barcelona, que ha tret un 6,5). Totes tres ciutats, segon l'ONG, "destaquen per una aposta decidida per les maneres sostenibles, amb mesures de gran importància que estan permetent reduir l'ús del cotxe i millorar la qualitat de vida de la seua ciutadania".
L'estudi avalua el grau de compromís d'una dotzena d'ajuntaments, entre els quals es troba València, respecte als seus plans de mobilitat. Per a això, compara indicadors relacionats amb l'oferta de transport públic, la xarxa de vies ciclistes i carrers per als vianants o el nivell de contaminació i soroll, entre altres.
Característiques territorials "molt positives"
En concret, en el cas de València, l'estudi repassa les mesures executades, com els sis grans itineraris de preferència per als vianants, la implantació de camins escolars, la continuació del desenvolupament de la xarxa de vies ciclistes o la reordenació i nou disseny de la xarxa d'autobusos EMT València.
D'entrada, l'informe destaca que la ciutat presenta unes característiques territorials "molt positives", amb una estructura típica mediterrània i una alta densitat d'usos i funcions en el territori. Es constata un augment de la mobilitat per als vianants en passar del 48,2 al 50,5%. Així, en aquests sis anys, l'ús de la bici ha pujat lleugerament del 4,7 al 4,8%, mentre que el de l'autobús ha baixat del 23,4 al 21,8% i el del cotxe del 23,6 al 21,5%. L'anàlisi ho atribueix a la creació de 33.000 metres quadrats de zones per als vianants entre 2015 i 2018, i destaca que "l'aposta per la bicicleta està donant els seus fruits", amb l'execució de 156 quilòmetres de vies ciclistes en calçada i 45 de compartides bici-cotxe, al costat de la disminució de l'ús del vehicle privat.
Greenpeace posa també en valor els experiments actius de punts de concentració de càrrega per a la distribució urbana de mercaderies, el transport públic col·lectiu, "relativament bo i complet en sistemes ferroviaris", segons l'estudi i el fet que València "comença a posicionar-se com a smart city". Com a aspecte a millorar, s'assenyala la insuficient dotació actual d'aparcaments regulats.
València és la tercera ciutat i àrea metropolitana més poblada d'Espanya, compta amb una densitat de 5.877 habitants per quilòmetre quadrat i un índex de motorització de quasi 610 vehicles per cada mil habitants.
La recentment aprovada ordenança de mobilitat municipal, que estableix fins a 630 quilòmetres de carrers limitats a 30 quilòmetres per hora, el 64,3% de la xarxa viària, i preveu 18 quilòmetres de ciclocarrers i 89 de vies per als vianants, ha generat polèmica, com recorda l'estudi.
Les suspeses
De les dotze localitats analitzades, Sevilla i Madrid obtenen una puntuació intermèdia de 5,9 punts, mentre que a Saragossa (5,5) i Màlaga (5,2) "s'observen avanços en la bona direcció encara que requereixen mesures més contundents per a millorar". Suspenen en aquesta anàlisi Múrcia (4,8), Pamplona (4,6) i Palma (4,6), on l'ús del cotxe continua sent "majoritari malgrat els esforços realitzats", i Santiago de Compostel·la (4,4) i Albacete (3,7), que "encara que ofereixen condicions favorables per als viatges de proximitat, manquen de plans de mobilitat suficientment precisos".
L'ONG, finalment, exigeix responsabilitat de cara a les eleccions alhora que demanda que les ciutats siguen "pioneres" en la mobilitat urbana sostenible i que assumisquen els reptes plantejats en matèria de mobilitat sostenible, amb mesures "valentes" que posen als vianants, i no als cotxes, en el centre de les seues polítiques.