Suprimits el 25% dels trens en hora punta aquest dilluns a causa de la vaga

Alguns usuaris perceben menys viatgers dels habituals, mentre que altres asseguren que el seu comboi anava de gom a gom en la primera jornada de mobilitzacions de la CGT

Aspecte que presentava l'estació del Nord aquest dilluns, a primera hora del matí
Aspecte que presentava l'estació del Nord aquest dilluns, a primera hora del matí / À Punt NTC
À Punt NTC
À Punt NTC @apuntnoticies
06 de novembre 2022 - 18:58 Actualitzat: 07 de novembre 2022 - 12:04

Dilluns de normalitat, per a uns, i trens molt plens i retards per a uns altres. Així es polsava la jornada de la vaga convocada pel sindicat CGT a Renfe en l’estació que més pas de viatgers registra a la Comunitat Valenciana, la del Nord de València, a primera hora del matí, una de les franges en què es veia reduït el servei de Rodalies.

“Ha sigut un viatge totalment normal, el tren duia més vagons dels habituals i no hi havia molta gent, crec que molta gent, en veure que hi havia convocada una vaga, haurà optat per vindre a València en cotxe”, explicava a À Punt una viatgera que havia baixat del tren poc abans de les huit del matí.

Una altra usuària admetia que el seu tren havia arribat amb retard a la capital, però tret d’això, no havia percebut cap altre efecte de la vaga. La situació, fins i tot, era millor del que esperava una altra viatgera que acudia a València en un tren de rodalies: “La veritat és que m’esperava més gent al tren, ha anat tot bé”, reconeixia davant les càmeres d’À Punt.

No opinava el mateix un altre viatjar que caminava per l’andana procedent d’un altre tren que havia arribat a València. “Anava molt ple, no hi havia gens de distància entre uns i altres dins del vagó”, denunciava.

La pujada salarial, darrere de la vaga

Renfe, per la seua banda, ha qualificat la jornada d'aquest primer dilluns de novembre de "normalitat". Amb la vaga el sindicat CGT pretén reivindicar una pujada salarial superior al 3,5% i més pròxima a la pujada de l’IPC, així com més maquinistes per als trens, com ha explicat Juan Ramón Ferrandis, portaveu del sindicat convocant.

Ferrandis apuntava que caldria fins a 500 persones més per a cobrir l'oferta actual de trens que programa Renfe i ha destacat que, l'increment de viatgers dels últims mesos, no ha tingut el corresponent increment de maquinistes. "Hi ha més usuaris, però no més serveis ni freqüències", advertia en declaracions a À Punt.

Durant la jornada de dilluns, a causa d'aquesta vaga hi ha una reducció de trens dels trens en hores puntes, és a dir, entre les 6:30 i les 10 del matí, al migdia i a mitja vesprada. El Ministeri de Transports ha determinat que els serveis mínims de caràcter obligatori siguen del 75% en hora punta en els trens de rodalies i en el 50% del servei habitual en la resta del dia, amb l'objectiu de fer compatible el dret a la vaga amb el de la mobilitat.

En trens de mitjana distància i Avant s'estableix una mitjana del 65% dels serveis habituals i en els d'alta velocitat i llarga distància, s'estableixen en el 72%. Rodalies València ha publicat en les xarxes socials els horaris d’aquest dilluns per a les sis línies afectades.

CGT ha convocat aquesta vaga davant de la pujada “desorbitada” de l’índex de preus de consum (IPC) i la “nul·la negociació” del nou conveni col·lectiu de Renfe. En cas que aquesta vaga i la que també han previst per a aquest divendres no es traduïsquen en avanços en les seues reivindicacions, el sindicat es plantejarà continuar amb les mobilitzacions el dia 15.

 

També et pot interessar

stats