La vaga de personal de terra de Ryanair en ple pont d'agost causa alguns retards, però no incidents rellevants

Fins ara sols hi ha dades d'impacte en l'aeroport de Barcelona, on s'han reportat demores mitjanes d'uns vint minuts, segons el sindicat UGT

Cua de passatgers en els mostradors de facturació de Ryanair en l'aeroport de Madrid
Cua de passatgers en els mostradors de facturació de Ryanair en l'aeroport de Madrid / J.P. Gandul (EFE)

La vaga convocada en la filial de Ryanair de personal de terra, Azul Handling, en tots els aeroports on opera a Espanya, entre ells València i Alacant-Elx, ha començat este divendres, coincidint amb el pont d'agost, però es desenvolupa sense haver causat "incidents majors" excepte els retards provocats en les línies afectades. La parada, convocada pel sindicat UGT, s'ha iniciat a les cinc de la matinada a escala nacional, sense que de moment s'hagen facilitat dades concretes de l'impacte. Únicament hi ha informació de l'aeroport de Barcelona, on s'han registrat retards d'"una mitjana, de moment, de vint minuts", segons ha informat a EFE Chema Pérez, secretari del sector aeri del sindicat.

UGT, que és el segon sindicat de Azul Handling per darrere de CCOO —que no s'ha sumat a la vaga—, està a l'espera que se li faciliten dades d'incidències i de nombre de treballadors que han secundat la mobilització laboral. Les parades, convocades en protesta per les sancions a treballadors, es faran en diferents franges horàries i està previst que continuen dissabte i diumenge.

En el context aeronàutic, el handling o els servicis d'assistència en terra abasten diverses activitats prestades als avions i passatgers en l'aeroport, des que aterren fins que tornen a enlairar-se. Implica una varietat de tasques que asseguren el correcte funcionament, seguretat i eficiència de les operacions aèries, entre d'altres la facturació de l'equipatge, el control de bitllets, l'embarcament del passatge o la càrrega i descàrrega de mercaderies i maletes. La vaga està convocada entre les 05:00 i les 09:00 hores; les 12:00 i les 15:00 hores, i les 21:00 i les 23:59 hores, i continuarà cada dimecres, divendres, dissabtesi diumenge de l'any.

Servicis mínims "molt potents"

El sindicalista Pérez creu que els retards s'aniran "acumulant" a mesura que transcórrega el temps, encara que l'impacte serà menor pels servicis mínims establits, que "són molt potents". També afecta el fet que les parades s'han convocat per franges i l'empresa "intentarà estrényer" la plantilla perquè treballe més de pressa. "Sol passar", ha apuntat.

El Ministeri de Transports ha establit uns servicis mínims que fluctuen entre el 76% i el 87% per a les jornades del mes d'agost en les rutes domèstiques cap a o des de territoris no peninsulars. Així mateix, al setembre estos servicis mínims variaran entre el 69% i el 86% i a l'octubre aniran del 59% al 83%.

Segons ha explicat el representant ugetista, hui s'han superposat tres convocatòries de vaga: la que s'està registrant a escala nacional; una altra convocada en l'aeroport de Barajas i secundada per UGT i CGT i que va començar a mitjanit; i una altra a Màlaga, convocada per CGT.

Hi ha una vintena d'aeroports afectats per la vaga estatal: Madrid, Màlaga, Alacant, Almeria, Oviedo, Barcelona, Fuerteventura, Girona, Gran Canària, Eivissa, Lanzarote, Menorca, Múrcia, Palma, Reus, Santander, Santiago, Sevilla, Tenerife Nord i Sud, València, Vigo, Vitòria i Saragossa. Segons UGT, està motivada per les sancions als treballadors que es neguen a fer hores no obligatòries —amb castics de fins a 36 dies sense ocupació ni sou—. La "falta" de creació d'ocupació estable i de consolidació de jornada per al personal fix a temps parcial i l'"incompliment reiterat" de dictàmens de la comissió paritària del conveni sectorial sobre garanties i plusos són altres motius que han portat el sindicat a la convocatòria. També les "restriccions il·legals" a la reincorporació després de l'alta mèdica i a l'adaptació de jornada per a exercir el dret a la conciliació familiar.

També et pot interessar

stats