Les universitats i Escola Valenciana, en contra de l’homologació dels títols de valencià

Tres universitats públiques i Escola Valenciana adverteixen que el sistema plantejat perjudicarà el coneixement de la llengua, però també el seu prestigi social

Les entitats que s'oposen al sistema d'homologació de títols plantejats pel Consell discrepen de les convalidacions
Les entitats que s'oposen al sistema d'homologació de títols plantejats pel Consell discrepen de les convalidacions / Jesús Hellín (Europa Press)

Les universitats valencianes i Escola Valenciana rebutgen, de ple, el decret del Consell que regula el reconeixement de la competència lingüística de valencià per a l'homologació dels estudis en el sistema educatiu. Consideren que el sistema de convalidació que proposa la Generalitat, perjudicarà el coneixement de la llengua, però també el prestigi social.

Les Unitats per a l'Educació Multilingüe de les universitats d'Alacant, de València i de la Jaume I de Castelló, a més del Departament de Filologia Catalana de la Universitat d'Alacant i Escola Valenciana han demanat al Consell que faça un pas arrere i descarte el nou decret que està preparant sobre l’homologació dels coneixements de valencià derivat del requisit lingüístic que s’exigirà al funcionariat valencià.

Aquestes entitats, a través d’un comunicat, creuen que la iniciativa de la Generalitat, "no té una base suficient i comportarà un perjuí, no sols al coneixement que té la població del valencià formal, sinó, encara més, al prestigi social de la llengua".

La proposta de decret que van presentar fa unes setmanes les conselleres de Justícia i Educació acredita un nivell B2 a l'alumnat que acaba el batxillerat i ha aprovat l'assignatura de valencià en els dos cursos d'aquesta etapa, i que reconeix un nivell de C1 a l'alumnat que acaba el batxillerat amb més d'un 7 en aquesta matèria en els dos cursos.

Entre les raons que esgrimeixen les universitats i Escola Valenciana per a la retirada del decret, assenyalen que "la proposta pressuposa que és equivalent una qualificació numèrica d'una matèria a un nivell de competència lingüística d'acord amb el Marc Comú Europeu de Referència per a les Llengües (MECRL), però no té en compte que aquesta assignatura té continguts i competències no lingüístiques que també formen part de l'avaluació".

Així mateix, les entitats que subscriuen el comunicat argumenten que "en aquest moment l'administració no té informació suficient per a acreditar que l'alumnat que finalitza els estudis de batxillerat ha aconseguit el nivell mínim exigit de B2 de valencià".

En aquesta línia, apunten que "no consta que s'haja avaluat el nivell de llengua amb el qual acaba l'alumnat aquesta etapa educativa, i aquesta hauria de ser una mesura prèvia a qualsevol proposta d'homologació. Si s'ha fet l'avaluació, els resultats haurien de ser públics i, en cas de confirmar l'assoliment del nivell, aquest seria un argument a favor de l'homologació", subratllen.

En aquesta línia, Escola Valenciana i les tres universitats que donen suport a la retirada, defensen que la concessió d'un nivell de C1 segons el MECRL en les condicions plantejades "traeix directament el seu esperit: la distinció entre un nivell i un altre en el MECRL no respon a una qualificació numèrica major o menor en l'avaluació, sinó a l'adquisició d'uns graus de competència i d'uns coneixements diferents que requereixen, doncs, instruments d'avaluació també diferents".

Comportarà la devaluació dels títols de valencià que expedeixen les entitats acreditades, desincentivarà l'adquisició efectiva de la competència comunicativa i consolidarà la percepció del valencià com una llengua de segona

La proposta, com afigen, "simplifica en extrem l'avaluació de la competència lingüística i no s'ajusta al marc de referència al qual es vol ficar".

Per aquestes raons, les entitats consideren que la mesura "comportarà la devaluació dels títols de coneixement de valencià, que actualment són expedits per entitats acreditades, centres d'idiomes o institucions universitàries; desincentivarà l'adquisició efectiva de la competència comunicativa en aquesta llengua i consolidarà la percepció del valencià com una llengua de segona".

També et pot interessar