Universitats i alumnat demanen més recursos per a formar persones amb discapacitats
En dues dècades s’ha triplicat el nombre de gent amb diversitat funcional que accedeix als estudis superiors
El nombre de persones amb discapacitat que accedeix a estudis universitaris s’ha multiplicat per tres en els últims vint anys, però el percentatge total encara és baix, per això, des de les universitats demanen més finançament per a augmentar els recursos que els hi faciliten l’accés.
Adrián Sánchez, estudiant de relacions laborals, té una degeneració de la retina que fa que necessite material i classes adaptades. Concretament, no distingeix els contrastos entre el color verd i el blanc, per això necessita que el professor verbalitze tot el que escriu en la pissarra, ha explicat a À Punt.
Amb una miopia magna, també Denise Muñoz, necessita més recursos per a fer el doctorat. A ella li adapten els exàmens i li han facilitat dispositius per a poder seguir les classes, conta.
Ambdós formen part del 15% de les persones amb discapacitats que accedeixen als estudis universitaris amb el suport que ofereixen les facultats. A la Universitat Jaume Primer (UJI) atenen prop de 400 estudiants com ells acompanyant-los des del moment de la matrícula i adaptant-los els estudis en funció de les discapacitats, indica la responsable de la Unitat de Diversitat i Discapacitat, Olga Carbó.
Actualment, hi ha el triple d’universitaris amb diversitat funcional que a l’inici del segle i representen el 15% del total, per això la conferència de rectors demana a les administracions, autonòmiques i estatals més finançament. La vicerectora de responsabilitat social i polítiques inclusives afirma que amb més recursos podrien arribar a atendre l’alumnat amb “més capacitat i més profunditat”.
A més, el 49% de les persones amb discapacitat que es matriculen en la universitat ho fan de manera virtual i això dificulta més la integració, de la qual també formen part alguns esdeveniments com les paelles universitàries, que els ajuden a participar en igualtat de condicions de la vida universitària.