Els ornitòpodes són una barreja entre les aus i els rèptils i no existeixen molts fòssils d'aquesta espècie

Una troballa confirma que una nova espècie de dinosaures va viure a Alpont (Serrans) / À Punt NTC

Un equip de paleontòlegs valencians acaba de confirmar la presència d’un grup de dinosaures, els ornitòpodes, que van viure a Alpont fa més de 100 milions d’anys, en el juràssic superior. La troballa d’uns ossos d’aquest gegant d'herbívor demostren que els sauròpodes van habitar a la comarca dels Serrans. Fins ara, només es tenia la sospita per les petjades trobades al jaciment de Corcolilla.

Les petjades descobertes fa uns 20 anys només apuntaven que els ornitòpodes havien passat per allí, que podien estar en trànsit. Maite Suñer, doctora en Paleontologia i directora del Museu d'Alpont, explica a À Punt NTC que les petjades eren el punt de partida, però encara no hi havia constància. “Sabíem que els dinosaures estaven per ací, però amb la informació de les petjades poc més podíem dir. Ara ja ho podem complementar”, assegura.

Aquests dinosaures són una barreja entre les aus i els rèptils, i no existeixen molts fòssils d'aquesta espècie. Eren herbívors i habitaven Europa i Amèrica. Segons expliquen els científics, aquests gegants caminaven amb marxa bípeda, amb les dues potes, que feien una mitjana de 6 a 8 metres.

Les peces que s’han trobat són vèrtebres de la zona del coll i dorsals. També han descobert vèrtebres que formen part del sacre a la cintura pèlvica i altres de la cua. Tal com detalla Sergio Sánchez Fenollosa, paleontòleg i investigador del Museu d'Alpont, també hi ha un fragment distal de l’húmer, joia de la corona i peça clau que dona les pistes per a arredonir l'estudi.

Aquesta troballa d'una espècie tan escassa ha fet que la comunitat paleontològica internacional s'hi haja interessat. Alpont és ara el centre d'atenció dels investigadors de tot el món. Ara demanen finançament i permisos per a continuar treballant a la terra dels dinosaures, ara en silenci.