Un terç dels conductors valencians sobrepassa els límits de velocitat

Més de 150.000 persones confessen haver circulat a més de 200 quilòmetres per hora i l'excés de velocitat està darrere del 25% dels accidents mortals, segons un estudi de la Fundació Línea Directa

Estudi 'Velocitat, la xacra silenciosa. L'excés de velocitat en els accidents mortals a Espanya (2011-2020)' / Fundació Línea Directa

Permetre a un menor conduir a més de 160 km/h mentre el pare grava la imprudència, sobrepassar els 220 km/h en autopista o fer un avançament en una corba a gran velocitat són només alguns dels casos més cridaners de temeritats reals al volant per excés de velocitat. Però no són els únics.

La realitat és que la velocitat continua sent un gran problema per a la seguretat viària, ja que un de cada tres conductors valencians reconeix que incompleix habitualment els límits, una tendència que cada vegada va a més.

De fet, 152.200 valencians confessen que ha arribat a circular per damunt dels 200 km/h en via interurbana i 315.200 més que ho han fet a més de 100 km/h en ciutat.

Aquests comportaments tenen una conseqüència alarmant. En l'última dècada s'han registrat a Espanya més de 100.000 sinistres per imprudències relacionades amb la velocitat que van causar més de 150.000 víctimes (ferits i morts) i quasi 4.500 morts.

A més, un de cada quatre morts en carretera van morir per un excés de velocitat, una conducta molt perillosa que multiplica per set el risc de morir com a conductor en cas d'accident.

Aquestes són algunes de les conclusions de l'estudi Velocitat, la xacra silenciosa. L'excés de velocitat en els accidents mortals a Espanya (2011-2020), elaborat per la Fundació Línea Directa en col·laboració amb l'Institut de Trànsit i Seguretat Viària de la Universitat de València.

Baixant la velocitat en 20 km/h es podrien salvar més de 650 vides a l'any a Espanya

L'informe posa el focus en la velocitat com un dels factors més habituals i letals en els accidents de trànsit, per a advertir sobre els seus riscos i efectes i conscienciar la societat espanyola de la gravetat de determinats comportaments.

L'ONU, en el seu objectiu de reduir al 50% el nombre d'accidents en 2030, recomana baixar els límits de velocitat en 20 km/h en vies interurbanes. En aquest sentit, la Fundació Línea Directa i l'Institut de Trànsit i Seguretat Viària han calculat que baixar els límits de velocitat 20 km/h respecte dels actuals reduiria un 70% el nombre de morts en vies interurbanes. Això equivaldria a salvar 659 vides a l'any a Espanya.

El 35% dels valencians vol elevar els límits de velocitat

No obstant això, la idea d'endurir les normes continua dividint l'opinió pública, ja que no tots els automobilistes estan a favor. Segons l'estudi, el 35% de conductors valencians optaria per elevar els límits en autopistes i autovies perquè els actuals són "poc realistes" i 117.000 els llevaria directament.

"Una de les conclusions més cridaneres és que només el 4,4% dels conductors valencians coneix els límits de velocitat per a turismes i motos"

Tipus d'accident

Quant a la radiografia de l'accident causat per velocitat, cal diferenciar els ocorreguts en carretera i els succeïts en ciutat. En vies interurbanes es produeixen principalment per eixida de via per la dreta i en cap de setmana.

Pel que fa als ocorreguts en vies urbanes, es produeixen majoritàriament accidents frontolaterals, per colps i atropellaments. A més, destaca especialment l'antiguitat del vehicle accidentat, superior a la mitjana espanyola.

"El perfil del conductor accidentat sol ser un home jove (d'entre 18-34 anys), que es troba de vacances o en el seu temps d'oci i que usa menys el casc o el cinturó de seguretat"

Quant a les sancions, el 69% de conductors valencians no creu que la finalitat de les multes siga exclusivament la seguretat viària, mentre que 110.500 està a favor de despenalitzar els límits de velocitat.

També et pot interessar