Un tècnic de l'112 descriu a la jutgessa una allau de telefonades el 29 d'octubre: “Això no ho havia vist mai”

El gestor d’emergències assegura que el sistema es va col·lapsar i que es van acumular més de 150 telefonades sense atendre durant hores

El Servei 112 de la Comunitat Valenciana
El servei 112 de la Comunitat Valenciana / 112cv.gva.es

Un tècnic del servei d’emergències 112 ha declarat este dijous com a testimoni davant del jutjat d’instrucció número 3 de Catarroja, que investiga la gestió de la dana del 29 d’octubre, i ha assegurat que el volum de telefonades va ser tan alt que “no es podia atendre”. “El sistema es va saturar, i mai havia vist una situació així”, ha afirmat el testimoni, treballador de l’empresa subcontractada Ilunion.

El tècnic, amb huit anys d’experiència, va cobrir aquell dia el torn de vesprada, entre les 15:00 i les 23:00 hores. Segons ha relatat, el sistema va arribar a acumular més de 150 telefonades simultànies que no baixaven, un volum “sense precedents”. Malgrat els intents per a reforçar el servei, amb entre 50 i 60 operadors en actiu —el triple d’un torn habitual—, “no donàvem l’abast”, ha explicat.

Durant la compareixença ha confirmat també que, malgrat la gravetat de la situació, no es va posar en marxa el centre d’emergències de Xest, reservat per a crisis excepcionals com durant la pandèmia. També ha reconegut incidències puntuals amb telefonades en què no se sentia l’usuari, però assegura que la persona tornava a cridar i normalment es podia recuperar la comunicació.

El tècnic ha detallat que les primeres alertes van arribar des de la zona d’Utiel-Requena, i més tard des de polígons industrials i municipis com Xest, Loriguilla, Paiporta, Catarroja, Massanassa i Picanya.

En alguns casos, s’activaren serveis d’emergència com bombers i Guàrdia Civil, integrats al sistema, així com Policia Local i Emergències de la Generalitat.

Esta compareixença s’emmarca en la causa judicial oberta per a aclarir possibles responsabilitats en la gestió de la dana, en què estan investigats la llavors consellera de Justícia i Interior, Salomé Pradas, i el seu número dos, Emilio Argüeso.

Ciutadans: “Amb previsió s’hauria pogut activar el centre de Xest”

Després de la declaració, l'advocada que representa l'acusació popular de Ciutadans, Mamen Peris, ha destacat: “Amb previsió s’hauria pogut activar el centre de Xest i evitar que moltes telefonades quedaren sense atendre”. També ha assenyalat que “el reforç de personal va ser insuficient” i ha qüestionat “les llacunes en la memòria del testimoni”.

La setmana que ve estan previstes més testificals: dilluns 17 està citada la cap de servei d’Emergències, dimecres 19 un tècnic de Protecció Civil i dijous 20 el cap del servei d’Emergències.

També et pot interessar

stats