Un supervisor de l'112 diu a la jutgessa que abans de les 14:00 va haver-hi rescats per la dana en llocs on no plovia

El treballador, citat a declarar com a testimoni, ix en un dels vídeos del Cecopi explicant la situació a l'exconsellera Pradas

L'autovia A-3, al costat del barranc de Poio
L'autovia A-3, al costat del barranc de Poio / Europa Press

Un supervisor de l'112 ha afirmat este dilluns davant la jutgessa que instruïx la causa penal oberta entorn de la gestió de la dana del 29 d'octubre de 2024 que abans de les 14:00 hores d'aquell dia els cossos d'emergències ja estaven rescatant persones en zones on no havia plogut. En concret, ha ubicat estes peticions d'auxili en l'entorn de l'autovia A-3, que en aquells moments del fatídic dia ja registrava crescuda de barrancs.

Este treballador estava citat este dilluns en el jutjat d'instrucció número 3 de Catarroja per a declarar en qualitat de testimoni. De fet, ix en un dels vídeos inclosos en la causa, en què se'l veu donant explicacions de la situació a l'exconsellera d'Interior Salomé Pradas i a qui era secretari autonòmic d'Emergències, Emilio Argüeso, que havien acudit al Centre de Coordinació d'Emergències de l'Eliana en el marc d'una visita entre les 13:30 i les 14:00 hores del 29 d'octubre per a supervisar l'operatiu. En estes gravacions ja es feia referència a la preocupació pel barranc de Poio.

El compareixent ha explicat que en eixa visita els van dir tant a Pradas i a Argüeso com al subdirector d'Emergències, Jorge Suárez, que les pluges caigudes en les zones de Bunyol o Xiva estaven arribant per barrancs i rambles a pobles de l'Horta Sud on no plovia, com Aldaia o Quart de Poblet, han informat a EFE fonts coneixedores d'esta testifical.

Segons ha relatat a la instructora, a ell el va sorprendre el fet que hi haguera problemes on encara no s'havien registrat precipitacions, i justament per això ho va traslladar als responsables de la Conselleria, que no li demanaren més explicacions, ha afegit. Ha aclarit que esta interpretació la va fer sobre la base de les telefonades rebudes, ja que ell no és analista, però va cridar-li l'atenció, i per això va avisar.

El testimoni és empleat de l'empresa Ilunion, que gestiona el servei 112 de la Comunitat Valenciana. Tal com ha indicat, el 29-O va entrar a treballar a les set del matí i ja el van avisar de problemes des de les 5:30 o 6:00 hores, amb telefonades localitzades per la zona d'Algemesí i per la quantitat de pluja que descarregava en la zona del riu Magre. Ha assenyalat que en iniciar el torn es va activar un operatiu extraordinari pel fet que la càrrega de treball era més gran que l'habitual, i així es podria agilitzar certs protocols.

Ha recordat que el seguiment de la incidència va començar per Algemesí i després a la zona Utiel-Requena. I encara que es va estabilitzar un poc, a partir del migdia la situació es va tornar a complicar. Quan ell se'n va anar, a les 15:00 hores, ja s'havia sol·licitat la intervenció de la Unitat Militar d'Emergències (UME). També ha apuntat que els problemes tècnics ocorreguts durant la vesprada del 29 d'octubre no van ajudar, però ha considerat que aquell no va ser el problema, perquè encara sense problemes tècnics no podrien haver assumit el volum de treball que va haver-hi eixa jornada, ha raonat.

També et pot interessar

stats