Un estudi de CCOO conclou que set de cada deu infermeres valencianes han patit agressions
El sindicat afirma que se senten poc valorades i moltes pensen a deixar-ho, i proposa mesures per a millorar la seua situació laboral
El 70% dels infermers i infermeres de la Comunitat Valenciana ha patit agressions verbals, físiques o psíquiques per part de pacients o familiars de pacients. És una de les principals conclusions extretes d’un estudi elaborat per la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO PV, després d'analitzar més de 300 enquestes realitzades a personal d'infermeria de la Comunitat Valenciana.
L’informe, que s’ha presentat este dilluns, també posa de manifest que el 62% de les infermeres enquestades no senten reconeguda la seua labor i la seua capacitació per part dels usuaris dels serveis de salut i quasi la meitat (45,6%) ha pensat a abandonar la professió.
També es desprén que 68% du a terme tasques que no són pròpies de la seua professió a causa de la falta de personal d'altres categories, i més de 8 de cada 10 afirmen que la seua unitat no es reforça en funció de la càrrega de treball. Segons les conclusions de l’informe, això juntament amb l'alta temporalitat —el 60% de les persones enquestades estan en situació d'interinitat o eventualitat— “afecta la qualitat de l'assistència i és una de les causes de la sobrecàrrega de treball”.
Pel que fa als torns laborals, el 69% de les enquestades considera que els afecten la salut, un percentatge “alarmant” per al sindicat. A més, el 36% del personal ha patit alguna incapacitat temporal per lesions musculoesquelètiques derivades del treball o per estrés laboral en els últims tres anys.
Un altre dels aspectes que l’informe assenyala com a “preocupants” sobre les condicions laborals de les infermeres és la dificultat per a conciliar. Un 38% assegura que el seu horari laboral no els permet aconseguir un equilibri entre la seua vida laboral, personal i familiar.
D'altra banda, el 82% de les enquestades veuen les especialitats d'infermeria com una eina de desenvolupament i de major autonomia per a la seua professió, però la majoria considera insuficient el nombre de places que s'ofereixen anualment per a accedir-hi, i només el 27% de les enquestades en té una.
Després d’analitzar els resultats de l’informe, la Federació de Sanitat i Sectors Sociosanitaris de CCOO PV, considera que les agressions, la sobrecàrrega de treball per la falta de personal i el tipus d'horaris, expliquen, entre altres factors, que la infermeria se senta poc valorada i fins i tot s'arriben a plantejar abandonar la professió.
Així ho han manifestat en la presentació del document, on també han assenyalat diverses propostes incloses en l’informe per a intentar pal·liar esta situació. Entre altres, plantegen augmentar el finançament de la sanitat pública en un 8% del PIB; reduir la temporalitat inferior al 8% com demana la Unió Europea; dimensionar adequadament les plantilles i cobrir les baixes o absències; establir torns i horaris que afavorisquen la conciliació amb normatives que limiten l'excessiva rotació i garantisquen els descansos; i protocols de prevenció efectius enfront de les agressions amb eines i vies d'actuació eficaces que reduïsquen la sensació de desprotecció.