Claus de la nova llei de canvi climàtic i transició ecològica

El text, aprovat definitivament pel Congrés, fixa com a objectius que el 2023 hi haja un 23% menys d’emissions que l’any 1990 

Emissions contaminants d'una fàbrica.
Emissions contaminants d'una fàbrica / À Punt NTC
08 d'abril 2021 - 19:26

Espanya ja té una llei de canvi climàtic que respon a la situació d’emergència climàtica. Aquest dijous, el ple del Congrés ha conclòs el tràmit parlamentari després que el text haja passat pel Senat.

La llei de canvi climàtic i transició energètica ha sigut aprovada definitivament per 197 vots a favor (55 emesos de forma presencial i 138 de forma telemàtica), 1 en contra (emés telemàticament) i 148 abstencions (43 presencials i 105 telemàtiques).

El text, que està format per 36 articles, té entre altres objectius assolir la neutralitat climàtica, amb el cent per cent d’electricitat d'origen renovable l’any 2050, i que aquell mateix any no hi haja circulant cap cotxe de combustió. Així mateix, es fixa com a objectius que d’ací a nou anys hi haja un 23% menys d’emissions que l’any 1990. Aquestes són algunes de les claus del text que s’ha aprovat aquest dijous:

  • Neutralitat climàtica el 2050 amb el 100% de l'electricitat generada amb fonts renovables.
  • Objectius de la llei per al 2030: reduir un 23% les emissions de gasos d'efecte d'hivernacle respecte de 1990; augmentar fins al 74% la generació d'electricitat amb fonts netes i millorar l'objectiu d'eficiència energètica fins al 39,5%. El Consell de Ministres podrà revisar, a l'alça, aquests objectius per al 2030. A més, el 42% de tota l'energia que es necessite utilitzar a Espanya al 2030 ha de generar-se amb fonts renovables, ja siga per a obtindre electricitat, per al transport o la producció de béns a les fàbriques.
  • Prohibició de sondejos i prospeccions de combustibles fòssils: no es tramitarà cap sol·licitud d'explotació d'hidrocarburs -en terra i mar- ni s'atorgaran permisos d'explotació de materials amb propietats radioactives; tampoc no s'autoritzaran activitats d'explotació d'hidrocarburs on estiga previst l'ús del fracking.
  • Pel que fa als cotxes, i d'acord amb la norma europea de descarbonització per al 2050, la llei assenyala que els turismes i vehicles comercials lleugers, no destinats a usos comercials, reduiran gradualment les emissions, de manera que per al 2040 siguen de 0 emissions; a més, estableix obligacions per a punts de recàrrega en gasolineres i en edificis.
  • El text manté l'obligació per al 2023 de crear zones de baixes emissions a les ciutats de més de 50.000 habitants, amb la finalitat de reduir la contaminació atmosfèrica i les emissions de CO₂ i afavorir la mobilitat elèctrica i el transport públic. Aquesta mesura afecta 149 localitats que sumen més de 25 milions de persones.
  • La llei preveu la consideració del canvi climàtic en la planificació i gestió del domini públic maritimoterrestre i estableix que els títols d'ocupació es computaran des de l'atorgament i inclouran totes les pròrrogues, sense superar els terminis màxims establits en la llei de costes, per un període màxim de 75 anys.
  • Impulsa la rehabilitació energètica dels edificis i estableix que el govern espanyol haurà d'aprovar un pla de rehabilitació energètica d'habitatges en sis mesos. A més, vigila els impactes del canvi climàtic en la salut pública i en la consecució d'una dieta alimentària sostenible i prioritza els boscos com a embornals de carboni.
  • El desplegament de les renovables haurà de ser compatible amb la conservació del patrimoni natural i amb el combat contra la deterioració demogràfica.
  • Fixa l'obligació del govern central de revisar la sostenibilitat i el canvi climàtic en els ensenyaments del sistema educatiu.
  • Creació d'un comité d'experts científics en clima i transició energètica com a òrgan responsable d'avaluar i fer recomanacions en totes dues qüestions.
  • Aprovació de plans estatals d'adaptació al canvi climàtic, per a identificar i avaluar els impactes i en diversos escenaris possibles.
  • El text planteja, a més, compromisos clau de futur com una llei de mobilitat sostenible, una revisió del sistema energètic i un impuls del ferrocarril com a transport per a reduir emissions.
També et pot interessar