Un accident miner deixa dos persones mortes a Astúries
L'explotació està gestionada per l'empresa TyC Narcea, a la qual el Principat d'Astúries li va paralitzar l'activitat al principi del mes d'abril, després de l'accident del 31 de març a la mina de Cerredo, a Degaña
Dos persones han mort este divendres de vesprada, després de quedar atrapades en el nivell -2 i a més d'un quilòmetre de l'entrada d'accés a la mina de Vega de Rengos, a Cangas del Narcea (Astúries). Els serveis de rescat han recuperat el cos sense vida dels dos treballadors.
El president del Principat, Adrián Barbón, ha confirmat esta vesprada la primera de les defuncions després de l'assolament en l'explotació minera. "Les pitjors notícies ja s'estan confirmant. Ja hi ha un mort en l'accident miner", ha publicat en un missatge en el seu compte de X.
Barbón, que tornava de Salamanca cap a Astúries després de conéixer el succés, ha expressat el seu "dolor i desesperació" pel succeït. "El meu cor està amb el miner mort i la seua família, així com amb les seues amistats i companys de treball. Trencat de dolor i vos envie tot el meu afecte, en este terrible moment", ha assenyalat.
La Brigada de Salvament Miner s'ha desplaçat al lloc del succés en helicòpter i s'han mobilitzat Bombers d'Astúries, el SAMU, l'UVI mòbil i la Guàrdia Civil per a col·laborar en l'operació de rescat. El Centre de Coordinació d'Emergències ha rebut l'avís a les 16:58 hores. En la crida s'havia informat d'un afonament del terreny i de dos miners atrapats a la planta segona.
La vicepresidenta del Principat, Gimena Llamedo, i el conseller de Ciència, Indústria i Ocupació, Borja Sánchez, també s'han desplaçat a Cangas del Narcea per a seguir les operacions de rescat, acompanyats del director general d'Energia i Mineria, Javier Cueli. El president, Adrián Barbón, estava a Salamanca en el moment de l'accident. En concret, anava a participar en l'acte "Atrevix-te al canvi a Castella i Lleó. Quedar-s'hi és futur", que organitza el PSOE de Castella i Lleó en el marc de la IV Escola de Govern.
Paralització de l'activitat
L'explotació minera està gestionada per l'empresa TyC Narcea, l'activitat de la qual es va vore paralitzada pel Principat d'Astúries a principis del mes d'abril, després de l'accident del 31 de març a la mina de Cerredo (Degaña) en el qual van morir cinc miners i quatre van resultar ferits.
La Direcció General de Mines va decretar el 6 d'abril la paralització provisional del Projecte d'Investigació Complementari (PIC) per a comprovar si els treballs que es duien a terme s'ajustaven al permís concedit. Esta situació va portar els treballadors a manifestar-se a Oviedo. La Conselleria va donar el vistiplau el 5 de juny perquè els setanta treballadors tornaren al seu treball després de comprovar que l'empresa complia tots els requisits.
Denúncia de la Brigada de Salvament Miner
El succés ocorre l'endemà que la Brigada Central de Salvament Miner ha denunciat l'acumulació de més de 9.000 hores extraordinàries impagades i "anys d'incompliments laborals". També ha sol·licitat la tornada als llocs originals. Els brigadistes lamenten l'"abandó total del cos" per la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI) i de la direcció d'Hunosa, per no dotar-lo d'una plantilla suficient, incomplir els acords laborals i salarials que regixen des de fa anys pels seus estatuts i per "afavorir, de facto, el desmantellament gradual per no existir relleu generacional".
La Brigada Central, fundada en el 1912 i gestionada per l'Associació de Salvament de Mines, ofeix assistència presencial set dies a la setmana a totes hores en emergències industrials, formació especialitzada en treballs en espais confinats i atmosferes explosives, i col·labora amb Protecció Civil, els Bombers, la Guàrdia Civil i la Unitat Militar d'Emergències. Els brigadistes van ser els primers a intervindre en l'accident de la mina de Cerredo, on van recuperar els cadàvers de cinc miners i van assistir quatre ferits.