El Tribunal de Comptes detecta sobrecostos de 7.600 milions en projectes d’integració de l’AVE

L'import total necessari per a acabar tots els projectes ascendeix a 11.740 milions d'euros, un cost que triplica els 4.101 milions pressupostats inicialment.

Tren AVE a l'estació Puerta de Atocha.
Tren AVE a l'estació Puerta de Atocha. / Efe

Un informe del Tribunal de Comptes ha detectat sobrecostos de 7.637 milions d’euros en projectes d’integració de l’AVE. De fet, l'import total necessari per a acabar tots aquests projectes ascendeix a 11.740 milions d'euros, un cost que triplica els 4.101 milions pressupostats inicialment.

Aquests projectes es van llançar fa quasi vint anys per a reordenar i soterrar les línies de tren en 13 capitals aprofitant l'arribada de l'AVE i, a més, cap d'ells ha aconseguit encara completar-se. Així, només un, el de Saragossa, figurava el 2016 com quasi conclòs, atés que s'havien escomés el 86,9% de les obres.

A més de multiplicar-ne el cost, aquests projectes han vist caure els ingressos amb què preveien costejar les obres. Com a conseqüència, el finançament d'aquests projectes presenta un forat de 2.049 milions d'euros, i la meitat d'aquest dèficit correspon al projecte de la ciutat de València.

Els convenis subscrits en el seu moment per a escometre els projectes contemplaven obtindre els diners per a realitzar les obres de la venda dels terrenys i sòls que quedaren lliures de vies i altres usos ferroviaris. No obstant això, la crisi posterior va rebaixar les expectatives de plusvàlua d'aquests sòls.

Per a escometre aquests projectes, es va constituir una societat pública per a cadascuna de les 13 ciutats. Aquestes estaven participades pel Ministeri Foment, Adif, Renfe, les comunitats autònomes i els ajuntaments corresponents de les ciutats d'Alacant, Almeria, Barcelona, Cartagena, Gijón, León, Logronyo, Múrcia, Palència, València, Valladolid, Vitòria i Saragossa.

Aquestes societats van haver de paralitzar l'execució dels seus respectius projectes durant la crisi per aquests problemes de finançament. Com a conseqüència, es va liquidar la de Lleó, es va acordar canviar el projecte de Saragossa i es van signar nous convenis a Valladolid, Gijón i Alacant.

Així mateix, en el cas de Vitòria, Palència, Almeria i Cartagena les actuacions s'han retardat, i en el de Logronyo, Múrcia i València s'estan estudiant alternatives més viables.

Pel que fa als sobrecostos d'aquests projectes de reestructuració i soterrament del ferrocarril, els més elevats es registren a València, on ascendeixen a 2.161 milions, i per tant, el cost total del projecte d'aquesta ciutat ja s'eleva a vora 3.000 milions, lluny dels 804 milions calculats a l'inici.

També et pot interessar

stats