Un socorrista de Calp a una banyista: "¡Sinvergüenza! ¡En castellano!"

La Plataforma per la Llengua denuncia que un socorrista de Calp maltracta una banyista per parlar en valencià

Imatge d'una platja de Calp

La Plataforma per la Llengua ha denunciat públicament aquest dimecres un cas de maltractament relacionat amb l'ús del valencià. El col·lectiu ha explicat que el passat 1 d'agost, un socorrista de la platja de la Fossa de Calp (Marina Alta) va respondre a una dona que es va dirigir a ell en valencià amb un "¡Sinvergüenza! ¡En castellano! ¡Que no tiene vergüenza!".

Les fonts per a llavar-se els peus de la platja no funcionaven i la senyora, de nom Paula, ho va comentar en valencià a un socorrista, que va reaccionar amb un "¡En castellano, señora!". La dona li va explicar el seu dret a parlar valencià, va considerar que era un maleducat i se'n va anar. Però el socorrista va seguir la senyora i li va continuar cridant: "¡Sinvergüenza! ¡En castellano! ¡Que no tiene vergüenza!", segons han detallat en un comunicat.

La Plataforma per la Llengua ha recordat que l'Estatut d'Autonomia i la Llei 4/1983 d'ús i ensenyament del valencià reconeixen el valencià com a "llengua pròpia de la Comunitat Valenciana" i de l'administració local. I ha demanat a l'Ajuntament de Calp "una sanció d'acord amb el contracte de l'empresa concessionària del servei" de socorrisme de la platja mencionada. El col·lectiu també recorda que el valencià és "la llengua pròpia i tradicional de Calp i la llengua utilitzada per molts dels seus veïns" i que el municipi està inclòs dins dels termes municipals de predomini lingüístic valencià.

La plataforma també recorda que existeixen unes "obligacions i drets de les parts", d'acord amb el contracte de prestació de serveis per al salvament, socorrisme i transport sanitari a les platges de Calp. Entre les obligacions de l'empresa concessionària es considera com a falta greu "maltractar de paraula o obra els usuaris del servei", com es va produir en el cas de la banyista. El contracte determina que els incompliments greus del concessionari poden ser sancionats amb multa de 3.001 a 15.000 euros.

L'organització, finalment, recorda la recent resolució del Síndic de Greuges de la Comunitat Valenciana, que recomana a l'Ajuntament de Calp que garantisca "el dret dels ciutadans i de les ciutadanes a dirigir-se a l'administració de la Comunitat Valenciana en qualsevol de les seues dues llengües oficials i a rebre resposta en la mateixa llengua que han utilitzat".

També et pot interessar