El Sindicat de Maquinistes desconvoca la vaga de Renfe però el Sindicat Ferrovari la manté per al pont del Pilar
El Semaf ha aconseguit el compromís de l'empresa pública d'incorporar 924 maquinistes més per a recuperar els serveis que s'oferien abans de la pandèmia
El sindicat Semaf ha posat fi a la vaga de maquinistes després que Renfe haja decidit atendre "les demandes" per a recuperar el servei públic que prestava a la ciutadania abans de la pandèmia. L'operador ferroviari ha acceptat ampliar la plantilla de maquinistes en 924 persones, el procés d'incorporació de les quals s'havia retardat per la crisi sanitària, segons l'empresa pública. El procés acabarà "en els pròxims mesos", una vegada superen la formació i l'homologació necessàries. Quan acabe hi haurà 5.720 maquinistes en la companyia, la xifra més alta des de l'inici del pla d'ús de 2016.
Segons el Semaf, l'acord permet "recuperar tots els trens, totes les plantilles i la integritat de l'empresa pública i els seus empleats". El sindicat recorda que en l'actualitat circulen 861 trens menys al dia dels que hi havia en una jornada similar de 2019, la qual cosa suposa 25.830 trens menys al mes i 309.960 trens menys a l'any.
El Sindicat Ferroviari manté les aturades
Tanmateix, el Sindicat Ferroviari ha decidit mantindre la vaga paral·lela convocada per al pont del Pilar, que començarà aquest divendres i continuarà els dies 11 i 12 d'octubre, de 7:00 a 9:00 hores i de 18:00 a 20:00 hores, amb serveis mínims del 75% en hora punta. Segons l'organització sindical, des de l'inici de les aturades parcials –que van començar l'1 d'octubre– Renfe no s'ha posat en contacte amb ells. En el rerefons d'aquesta protesta hi ha el rebuig a qualsevol transferència dels serveis a Catalunya, que a juí del sindicat pot ser l'inici del desmembrament de la companyia.
En vaga des del 30 de setembre
L'últim episodi de protestes sindicals en Renfe va començar el passat 30 de setembre, amb dues jornades consecutives de vaga total convocades pel Semaf, una altra el passat 5 d'octubre, i aturades parcials en les hores punta de matí, migdia i nit el dia 4 i aquest mateix dijous.
Les protestes han estat marcades pel presumpte incompliment dels serveis mínims, que el Semaf nega, i al qual l'empresa pública atribueix la suspensió de centenars de trens programats i els retards en els principals nuclis de rodalia: Madrid, Barcelona i València. En l'última jornada de vaga, abans que es desconvocara, s'han cancel·lat 18 trens de serveis mínims només al nucli de rodalia de València, segons Renfe.
A conseqüència de les cancel·lacions i retards, Renfe ha retornat l'import de 69.451 bitllets d'AVE i llarga i mitjana distància, que han costat a la companyia 1,5 milions d'euros.