El síndic de Comptes adverteix que un 61% dels sanitaris valencians eren temporals el 2019

En la memòria, la sindicatura recorda que la temporalitat ha augmentat en vint punts des de 2012.

Entrega de la memòria de 2019 de la Sindicatura de Comptes en les Corts
Entrega de la memòria de 2019 de la Sindicatura de Comptes en les Corts / EuropaPress

El síndic major de Comptes de la Comunitat Valenciana, Vicent Cucarella, ha advertit aquest dimecres de l'alt nivell de temporalitat de la sanitat pública, fins a un 61% l'any anterior a la pandèmia, i ha promés fiscalitzar "amb molta consciència" tots els contractes d'emergència realitzats per la Generalitat en 2020 per a la compra de material sanitari.

Així ho ha traslladat als periodistes després d'entregar a les Corts la memòria de 2019 de la Sindicatura de Comptes, mentre la fiscalització d'enguany en l'àmbit sanitari haurà d'esperar per la situació dels hospitals.

Una de les conclusions és la temporalitat "molt elevada" en el personal dependent de la Conselleria de Sanitat, fins a representar el 61,1% del total i acumular un augment de més de vint punts en el període 2012-2019. El síndic ha reconegut la convocatòria de les oposicions corresponents als últims anys, però ha alertat que s'estan demorant i això "dispara" la ràtio de treballadors temporals.

Al seu judici, l'emergència sanitària ha posat de manifest la necessitat urgent que Sanitat realitze una planificació estratègica de tots els seus recursos humans: "Ara ens adonem de la importància de tindre un personal en les condicions adequades i amb bons mitjans". També ha augurat que els contractes d'emergència seran una de les qüestions que haurà de fiscalitzar "amb molta consciència" en l'anàlisi de 2020. "En molts casos sí que es compleixen els requisits perquè la pandèmia se'ns ha tirat damunt", ha constatat.

Més enllà de Sanitat, el síndic ha alertat que la Generalitat té una provisió insuficient de personal "per a tot el que s'espera" amb el reconeixement de la carrera professional i la conversió d'interins en personal estatutari. L'auditoria recull que les despeses de personal en general estan d'acord amb el marc normatiu, amb algunes excepcions, i que en 2019 estaven infravalorades en 122,8 milions d'euros.

Un altre dels seus advertiments és que l'any passat es van detectar alguns incompliments "reincidents" en contractació, com la falta de justificació en l'elecció dels criteris, l'absència de documentació, l'incompliment de requisits per a la tramitació d'urgència o emergència, o que la fórmula matemàtica utilitzada no donava la importància corresponent al criteri econòmic.

El síndic també ha posat el focus en les compres directes de material sanitari o farmacèutic que "no arriben ni a tindre un expedient" i ha recomanat que s'agrupen perquè siguen més transparents i competitives. "Hi ha indicis que tanta compra individual podria suposar un fraccionament de contractes", ha ressaltat, una cosa que recull la memòria al costat dels pagaments d'aquests productes fora de termini.

37 liquidacions pendents de concessions

En l'àmbit financer, entre les excepcions incloses en el balanç de 2019, destaca que queden 37 liquidacions anuals pendents d'aprovació o en tràmit de les concessions sanitàries del model Alzira, el departament de la Ribera que va passar a gestió pública el 2018. Per tant, "no és possible determinar els efectes" que tindria la reversió en el compte de la Generalitat.

La Sindicatura de Comptes tampoc va poder comprovar que la proposta de l'acta definitiva de recepció dels béns i serveis afectats a la concessió del servei públic de la Ribera fora aprovada per l'òrgan competent i fiscalitzada per la Intervenció de la Generalitat. Això suposa que "no consta que la reversió haja sigut realitzada de conformitat i a satisfacció de l'administració".

També et pot interessar